De supermarkt werkt misleidend. Verschillende strategieën worden toegepast om ervoor te zorgen dat jij meer in huis haalt dan je van plan bent. Meerdere malen hebben we artikelen gedeeld over hoe je gezonder en goedkoper boodschappen kan doen. Maar wat als je deze verleidingen zou kunnen weerstaan door online je boodschappen te doen?
Uit onderzoek dat werd uitgevoerd aan de universiteit van Gent blijkt dat mensen die in een supermarkt boodschappen doen vaker ongezonde snacks aanschaffen dan mensen die online winkelen. In de eerste studie is het winkelgedrag van 4300 mixed customers -consumenten die gebruik maken van beide winkelkanalen- geanalyseerd. Dit waren in totaal 32.000 winkelbezoeken, zowel online als offline. De conclusie:
Wanneer een mixed customer online boodschappen doet, koopt deze voor gemiddeld 5,7% aan ongezonde voeding. Doet dezelfde consument offline boodschappen, dan is dit 10,4%!
Maar wat is ongezonde voeding? Deze categorie werd opgedeeld in vijf subcategorieën: zoute snacks, chips, chocolade, snoeprepen en snoepgoed. Voor elke categorie gold hetzelfde: consumenten kochten er meer van als ze naar de supermarkt gingen in vergelijking met online boodschappen doen.
Niet alleen de zogenoemde mixed customers werden onderzocht. In een tweede studie is er gekeken naar mensen die of alleen fysiek naar de supermarkt gingen of alleen online boodschappen deden. In totaal waren dit 890.000 winkelbezoeken bij 166.000 consumenten. Ook hier werd dezelfde conclusie getrokken. Consumenten die offline boodschappen deden gaven 11,1% van hun boodschappen uit aan ongezonde producten, terwijl de online consumenten 5,6% hieraan uitgaven [1].
Mogelijke oorzaken
Ongezonde producten zijn vaak impulsaankopen. Naarmate de verleiding groter wordt, zullen er meer van deze impulsaankopen in het winkelmandje belanden. Offline consumenten moeten meer weerstand bieden aan fysieke producten. Als je online boodschappen doet, zie je een afbeelding. Dit is een stuk minder tastbaar dan het product voor je zien. De verleiding in de supermarkt is dus een stuk groter [2]. Daarnaast zijn er nog meer verschillen. In de supermarkt zijn de producten direct beschikbaar na het afrekenen, terwijl als je online boodschappen doet je er nog even op moet wachten. Dit verschil in beschikbaarheid zou ertoe kunnen leiden dat de consument nog meer verleid wordt in de supermarkt. Je kan de producten direct opeten, op het moment dat je er zin in hebt. Supermarkten zijn ingericht om je te verleiden tot meer aankopen; denk aan de geur van versgebakken brood, de schreeuwende aanbiedingen, de snacks bij de kassa [3]. Ook dit leidt tot meer impulsaankopen die je online niet tegen komt.
Conclusie
Word je makkelijk verleid in de supermarkt en kom je net wat te vaak met allemaal aankopen thuis die je eigenlijk niet wilde halen? Dan kan het een idee zijn om je boodschappen online te doen. Impulsaankopen worden online minder snel gedaan. Het kan dus schelen voor je portemonnee, je gezondheid én de lijn. Snacks die je in huis haalt, eet je uiteindelijk toch een keer op. Daarnaast kan je je voeding ook veel meer plannen wanneer je online je boodschappen doet. Je bestelt immers niet voor één product, terwijl je wel voor één item naar de fysieke winkel zou gaan. Hierdoor kan je mogelijk meer gezonde keuzes maken. Online boodschappen doen wordt steeds normaler en gemakkelijker. Veel supermarkten bieden al een boodschappenbezorgservice aan.
Ik doe online boodschappen! In eerste instantie omdat dat een stuk makkelijker is dan wekelijks zware tassen mee slepen (ik woon midden in het centrum, dus onhandig te bereiken) – maar ik merkte ook dat ik veel meer uitgaf aan ongezonde producten wanneer ik inderdaad wekelijks boodschappen deed. Als ik het online doe, haal ik direct voor 3 weken in huis en kom ik dus niet zo vaak in de verleiding.
Bovendien kun je online makkelijker zien welke alternatieven je hebt en wat de meeste voordelige aankoop is. En dan heb ik het nog niet eens over je (persoonlijke) bonus aanbiedingen ;-)!
Ik bestel al jaren mijn boodschappen online. Vooral vanwege het gemak en de tijd die ik ermee bespaar. Daarbij ben ik mij er zeker van bewust dat ik in de fysieke winkel aan verleiding bloot sta. Online heb ik dat totaal niet. Nu moet ik zeggen dat wij al jaren geen chips en koek e.d. meer kopen. Snacks maak ik al jaren zelf. Veel gezonder en lekkerder. De tijd die ik bespaar door mijn boodschappen te laten bezorgen besteed ik dus eigenlijk op een gezonde manier weer in de keuken, haha.