FIT.nl

Alles over krachttraining, voeding en leefstijl

  • Wetenschappelijk onderbouwd
  • Website van het jaar 2021
  • ★ 32.737 klanten geholpen
Menu
FIT.nl
  • Terug
  • Artikelen
          • Afvallen
          • Cardio
          • Herstel
          • Krachttraining
          • Mindset
          • Professionals
          • Spiermassa
          • Voeding
          • Voedingssupplementen

          Hoe kun je genieten van het kerstdiner zonder aan te komen?

          Hoe vaak moet ik me wegen?

          Afvallen? De 5 beste vetverbranders

          Hoe kan ik buikvet verbranden zonder buikspieroefeningen?

          Zone 2-training: hype of écht nuttig

          Hoe nauwkeurig meten sporthorloges je energiegebruik?

          Hoeveel stappen per minuut is optimaal met hardlopen?

          Duursporters bewegen efficiënter door krachttraining

          8 uur slapen is optimaal? Dat is een fabel!

          Is een koudwaterbad goed voor je spierherstel?

          Hoe diepe slaap je hersenen schoonmaakt?

          Slaap je beter door een verzwaarde deken?

          Meer spiermassa door te smokkelen met je uitvoering?

          Wat is een goede warming-up?

          Lengthened partials: de oplossing voor meer spiergroei?

          Hoe vaak moet ik van fitnessschema veranderen?

          Gelukkiger door je telefoon minder te gebruiken? [nieuw onderzoek]

          10 tips om je goede voornemens wél te laten slagen

          Hoe leer je eetgewoontes af?

          Hoe een negatief zelfbeeld je leefstijlverandering kan saboteren?

          Beginnend voedingscoach? Deze 5 valkuilen verraden het direct

          Is snel afvallen een risico voor het jojo-effect?

          Waarom bewegen goed kan helpen bij overeten

          Coachen op zelfeffectiviteit: cruciaal voor gewichtsbehoud

          Is het mogelijk om je perfecte shape te behouden?

          Wat is een realistische transformatie in 1, 2 of 3 jaar?

          Meer spiermassa door een extreme bulk?

          Meer spiermassa door meer eiwitten tijdens het afvallen

          Wat is de minimale vetconsumptie om gezond te blijven?

          Waarom is het bijhouden van je calorieën niet nauwkeurig?

          Ouderen hebben meer eiwitten nodig tegen spierafbraak

          Hoeveel eieren mag je eten? Wanneer is het ongezond?

          5 redenen waarom je geen pre-workout moet kopen

          Sterker door ammonia te snuiven?

          Zijn supplementen gevaarlijk?

          4 redenen waarom je geen fatburners moet kopen

  • Tools
    • Fitnessoefeningen [video]
    • Voedingsschema
    • Fitnessschema
    • Begrippen
  • Podcast
    • Podcast voor consumenten
    • Podcast voor professionals
  • Recepten
    • Alle gezonde recepten
    • Vegetarische recepten
    • Vegan recepten
    • Koolhydraatarme recepten
  • CursusNIEUW
  • Shop ACTIE
  • Over ons
    • Over ons
    • Coaching
    • Vacatures
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
InloggenFIT PRO
Training & voedingsplan

Wat is jouw doel?

strength

Spiermassa

Meer kracht en spieren

slimming

Afslanken

Gewicht verliezen

overall health

Algehele fitheid

Op gewicht blijven

Volgende
voedingscursus
FIT.nl Professionals Beginnend voedingscoach? Deze 5...
Jeroen van der Mark
Auteur: Jeroen van der Mark, MSc.Onderzoeker en docent
14 jun. 2025 geplaatst
04 jul. 2025 geüpdatet

Professionals

Beginnend voedingscoach? Deze 5 valkuilen verraden het direct

Professionals

Ontdek de 5 meest voorkomende fouten van beginnende voedingscoaches en leer hoe ervaren professionals evidence-based, empathisch en resultaatgericht werken.
Jeroen van der Mark
Auteur: Jeroen van der Mark, MSc.Onderzoeker en docent

Inhoudsopgave

  • Fout 1: alle aandacht gaat naar het eetschema, niet naar gedrag
  • Fout 2: gebrekkige evidence-based onderbouwing
  • Fout 3: overmatig vertrouwen op “motivatiepraatjes”
  • Fout 4: geen plan voor terugval en hoge uitval
  • Fout 5: beperkt inzetten van empathie
  • Conclusie
Lees meer

Deel dit artikel

facebook whatsapp linklink gekopieërd!

Een voedingscoach hoort méér te zijn dan iemand die maaltijdschema’s uitdeelt. Hoe herken jij een écht ervaren voedingscoach? Wat zijn de 5 herkenningssignalen?

Inhoudsopgave

  • Fout 1: alle aandacht gaat naar het eetschema, niet naar gedrag
  • Fout 2: gebrekkige evidence-based onderbouwing
  • Fout 3: overmatig vertrouwen op “motivatiepraatjes”
  • Fout 4: geen plan voor terugval en hoge uitval
  • Fout 5: beperkt inzetten van empathie
  • Conclusie

Fout 1: alle aandacht gaat naar het eetschema, niet naar gedrag

Beginnende coaches focussen op wat er op het bord ligt en vergeten waarom iemand eet.

Deze voeding first aanpak is bijna altijd onvoldoende voor mensen die willen afvallen en al heel veel hebben geprobeerd. Gelukkig zijn er wel methodes om dit anders aan te pakken. Hiervoor gebruiken we elementen van cognitieve gedragstherapie. Studies met de inzet van methodes van cognitieve gedragsverandering kunnen leiden tot 1,5-3 kg méér gewichtsverlies dan regulier voedingsadvies [1][2].

Valkuilen die we vaak terugzien:

  • Standaard “one-size-fits-all” schema’s; weinig vragen over gedachten (“Wat maakt het lastig?”).
  • Weinig of geen huiswerk in de vorm van zelfmonitoring of “gedragsexperimenten”.
  • Een terugval wordt bestempeld als gebrek aan wilskracht in plaats van leermoment.
  • Geen focus op saboterende gedachten en waarom een klant eerder moeite had om blijvend gewicht te verliezen.

Betere aanpak:

Doorloop vervolgens de 5 A’s-stappen: Analyseer (Assess), Adviseer (Advise), Afspreken (Agree), Assisteer (Assist), Afspraak voor follow-up (Arrange) – om het gedrag systematisch te begeleiden [3].

Begin met Analyseer (Assess): laat je cliënt één week bijhouden wanneer en waarom de persoon na 20.00 uur naar snacks grijpt, inclusief stress- en vermoeidheidsscore.

Gebruik die data om te Adviseren (Advise)—leg kort uit dat vermoeidheid ervoor kan zorgen dat je eerder gaat snacken. Formuleer daarna samen een haalbaar doel (Afspreken/Agree): “Maximaal drie avonden deze week vervang ik chips door een bakje proteïneyoghurt. Of als alternatief: ga ik een rondje wandelen, omdat ik helemaal geen snacks nodig heb.” Probeer dit niet te dicteren maar dat de klant dit zelf als idee naar voren brengt.

Help de cliënt dit uit te voeren (Assisteer/Assist) met zo weinig mogelijk zelfcontrole te hoeven gebruiken (chips uit zicht, yoghurt vooraan in de koelkast) en een vervangende gedachte (“Ontspannen kan ook met thee en een serie”). Tot slot plan je een snelle check-in over zeven dagen (Afspraak/Arrange) om samen te kijken hoe dat gaat.

Bonustip over gedrag: veel klanten vervallen ook in saboterende gedachten. Denk aan: ik heb dit weekend te veel gegeten, laat het gezond eten nu maar zitten. Ik stop ermee. Of ik moet alles gezond doen, anders is het niet goed. Dit noemen we saboterende gedachten en zijn een van de belangrijkste redenen waarom klanten terugvallen in oude patronen. Lees hier meer over saboterende gedachten.

Fout 2: gebrekkige evidence-based onderbouwing

Een beginnende coach beroept zich vaak op anekdotisch bewijs [3]. Voldoende kennis opbouwen kost jaren én hiervoor moet je kritisch bronnen kunnen beoordelen. Dit is een vaardigheid op zich en vereist een specifieke opleiding.

Signalen hoe je dit herkent:

  • Referenties ontbreken of komen uit vage slecht onderbouwde blogs.
  • Coach is niet bekend met de bewijskracht van verschillende typen onderzoeken (evidencebased piramide).
  • Adviezen wijken af van landelijke richtlijnen zonder duidelijke reden.

Wil je zeker weten dat je wetenschappelijk onderbouwd en praktisch implementeerbaar voedingsadvies geeft? Kijk dan naar de FIT.nl voedingscursus: hier leer je hoe je wetenschappelijke artikelen beoordeeld en de laatste wetenschappelijke voedingsadviezen.

Fout 3: overmatig vertrouwen op “motivatiepraatjes”

Je kunt mensen niet veranderen.

Net zoals motivatie: je kunt iemand niet motivatie aanpraten. Je kunt alleen latente motivatie verkennen door de juiste vragen te stellen. Een methode om dit te doen is door middel van motiverende gespreksvoering in combinatie met haalbare kleine stappen die zelfvertrouwen geven. Het effect van motiverende gespreksvoering op gewichtsverlies (SMD ≈ 0,20) is niet heel groot en vaak van beperkte methodologische kwaliteit 4][5]. Kortom, gebruik het om motivatie te achterhalen maar verwacht niet gelijk dat je door vragen mensen kunt veranderen.

Zo herken je dit:

  • Lange sessies vol empathische reflecties zonder concrete actiepunten.
  • “We gaan eerst je intrinsieke motivatie verhogen voordat we plannen maken.”
  • Beperkte opvolging; SMART-doelen ontbreken.

Betere aanpak: gebruik motiverende gespreksvoering om ambivalentie te verkennen, maar schakel vervolgens over op CGT-tools: stimulus­controle, omgeving veranderen, verandervaardigheden, emotieregulatie en zelfmonitoring.

Fout 4: geen plan voor terugval en hoge uitval

Ongeveer 80% procent van de mensen valt terug binnen vijf jaar als ze zijn afgevallen [6]. Kortom: het voorbereiden van een terugval is cruciaal en hoe je daarmee omgaat. Veel coaches richten zich alleen op het nu. Wat nú goed gaat tijdens de begeleiding, is onvoldoende; focus ook op wat er in de toekomst mis kan gaan. Daar moet je een klant op voorbereiden.

Wij stellen de klanten altijd de vraag tijdens een online coachingstraject: hoe zou een terugval kunnen ontstaan en wat zou je dan doen?

Zo herken je dit:

  • Geen bespreking van “hoogrisicosituaties” (feest, stress, vakantie).
  • Klant weet niet wat hij/zij moet doen bij mislukking (“Ik bel wel als het weer lukt”).
  • Coach reageert afkeurend of veroordelend in plaats van analytisch en ondersteunend op een terugval.

Meer hierover leren? Lees hier hoe je een klant coacht om een terugval te voorkomen.

Fout 5: beperkt inzetten van empathie

Een goede band met je klant is superbelangrijk. Alleen wat praktische tips is vaak onvoldoende. Een uitzondering hierop vormt specifiek voedingsadvies voor duur- en krachtsporters.

Vooral als het gaat om gewichtsverlies, moet je een klant leren kennen om patronen te doorgronden. En dit blijkt ook uit een review studie die laat zien dat hogere empathiescores leiden tot meer therapietrouw en betere uitkomsten [7]. Aan het begin kan dit wel vreemd aanvoelen. Startende coaches vinden het soms spannend om écht door te vragen naar emoties of doelen van de klant.

Zo herken je dit:

  • Vragenlijst wordt afgetikt zonder oogcontact of doorvragen.
  • Coach ‘stuurt’ gesprek snel richting eigen thema’s, oplossingen of blijft met informatie strooien.
  • Klant verlaat sessie zonder duidelijk plan of gehoord gevoel.

Gelukkig kun je dit wel trainen: door active-listening loops (de coach laat de klant onbelemmerd praten, vat in één kernzin samen, vraagt bevestiging en stelt daarna pas een verdiepingsvraag), video-feedback en gesimuleerde rollenspellen zoals we in onze voedingscursus hebben, krijg je gelijk feedback en kun je dit trainen.

Betere aanpak: oefen “drievoudig doorvragen” (Feit → Betekenis → Emotie/Waarde) en besteed de eerste tien minuten van elk (intake)gesprek aan verwachtingsmanagement en gezamenlijke doelformulering.

Laag Coach-vraag (voorbeeld) Klant-antwoord Coach-reflectie
Feit “Wat eet je meestal na het avondeten?” “Meestal twee handjes chips en chocolade.” Coach vat samen: “Dus vaak zowel hartig als zoet na 20.00 u.”
Betekenis “Wat betekent dat snackmoment voor jou?” “Het is mijn manier om te ontspannen na een drukke dag.” Coach spiegelt: “Het geeft je een pauze en ontspanning.”
Emotie/Waarde “Hoe voel je je daarna en wat zegt dat over wat belangrijk voor je is?” “Eerst opgelucht, daarna schuldig. Eigenlijk wil ik voor mijn lichaam zorgen, niet straffen.” Coach benoemt waarde: “Je hecht aan zelfzorg en gezondheid, maar de huidige routine schuurt daartegen.”

Waarom het werkt

  • Feit: objectieve data voorkomen aannames.

  • Betekenis: maakt zichtbaar welke functie het gedrag heeft.

  • Emotie/Waarde: koppelt gedrag aan diepere drijfveren; dat vergroot de motivatie voor verandering.

Stap 2: verwachtingsmanagement & gezamenlijke doelen

Rolverdeling: “Ik breng evidencebased kennis en over voeding en gedragsverandering; jij brengt jouw ervaring en doelen. We beslissen samen.”

Bereik & grenzen: “We richten ons op eetgedrag, slaap en stress. Medische zaken buiten mijn expertise verwijs ik naar je huisarts.”

Inzet & logistiek: “We spreken elke twee weken af, 45 minuten per sessie. Jij houdt dagelijks een eet- en stemmingstracker bij.”

Gezamenlijke doelformulering

Inventarisatie

“Wat wil je concreet bereikt hebben over drie maanden?”
→ Marieke: “Vijf kilo eraf en ’s avonds niet meer snaaien.”

SMART- doelen maken

“We vertalen dat naar: 5 kg lichaamsgewicht minder (84 → 79 kg) en maximaal 150 kcal snack na 20.00 u, toegepast op ≥ 20 van de 30 dagen.”

Zelfeffectiviteitstest

“Op een schaal 0–10, hoeveel vertrouwen heb je erin dat je dit snackdoel lukt?
→ Marieke: “7.”
“Wat hebben we nodig om dat naar een 8 of 9 te krijgen?”
→ Marieke: “Een alternatief ontspanritueel na het werk.”

Resultaat hiervan:

  • Heldere rollen & verwachtingen → vermindert misverstanden.

  • Concreet, gedeeld doel → klant voelt eigenaarschap.

  • Eerste interventie-idee (ontspanningsalternatief) vloeit logisch voort uit drievoudig doorvragen.

Conclusie

Een beginnende voedingscoach herken je onder andere aan:

  1. Schijnfocus op voeding in plaats van gedrag.
  2. Ontbrekende wetenschappelijke onderbouwing en meetmomenten.
  3. Te veel motivational interviewing, te weinig cognitieve gedragsverandering en structurele follow-up.
  4. Geen terugval­strategie, resulterend in hogere uitval.
  5. Oppervlakkige empathie en gebrekkige samenwerking. Meer zenden dan samenspel. Probeer naast de klant te staan in plaats van erboven.

Wil je je verder verdiepen? Bekijk onze evidencebased voedingscursus.

Jeroen van der Mark
Jeroen van der Mark, MSc.
Onderzoeker en docent
Jeroen van der Mark is een hybride atleet en heeft recent een bodybuilding show gecombineerd met een volledige triatlon. Oftewel de twee uiterste. Daarnaast is hij docent van de nieuwe voedingscursus en coach en schrijver van FIT.nl. Hij heeft zowel een universitaire als coachingsopleiding afgerond. De afgelopen jaren heeft Jeroen duizenden mensen online en face to face succesvol geholpen om meer uit hun sport en leven te halen. Zijn passie is de wetenschap achter leefstijl, voeding en krachtsport uit te zoeken en te doceren via video's, podcast & artikelen op FIT.nl. Verder is hij schrijver van de (school)boeken de FIT Methode & SLANKER. Lees meer

Referenties

[1]

Kurnik Mesarič, K., Pajek, J., Logar Zakrajšek, B., Bogataj, Š., & Kodrič, J. (2023). Cognitive behavioral therapy for lifestyle changes in patients with obesity and type 2 diabetes: a systematic review and meta-analysis. Scientific reports, 13(1), 12793.

[2]

Egoshi, M., Saito, A., Nordeng, L., Takayama, Y., & Furukawa, Y. (2024). Retrospective study of Cognitive Behavioral Therapy for Obesity modified as FIRE method (CBT-F) in combination with medication for weight loss. Medicine, 103(19), e38141.

[3]

Shieh, C., Hardin, H. K., Doerstler, M. D., & Jacobsen, A. L. (2024). Integration of the 5A’s Framework in Research on Obesity and Weight Counseling: Systematic Review of Literature. American Journal of Lifestyle Medicine, 15598276241306351.

[4]

Kao, T. S. A., Ling, J., Vu, C., Hawn, R., & Christodoulos, H. (2023). Motivational interviewing in pediatric obesity: A meta-analysis of the effects on behavioral outcomes. Annals of Behavioral Medicine, 57(8), 605-619.

[5]

Patel, M. L., Wakayama, L. N., Bass, M. B., & Breland, J. Y. (2019). Motivational interviewing in eHealth and telehealth interventions for weight loss: a systematic review. Preventive medicine, 126, 105738.

[6]

Wing, R. R., & Phelan, S. (2005). Long-term weight loss maintenance. The American journal of clinical nutrition, 82(1), 222S-225S.

[7]

de Graaff, E., Bennett, C., & Dart, J. (2024). Empathy in nutrition and dietetics: a scoping review. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.

Lees meer

Andere artikelen voor jou

  • Hoe ga je als coach om met weerstand?

    Hoe ga je als coach om met weerstand?

    Meer informatie
  • Hoe stel je samen met je klant goede doelen op?

    Hoe stel je samen met je klant goede doelen op?

    Meer informatie
  • 5 veelvoorkomende oorzaken waarom je klanten kunnen terugvallen

    5 veelvoorkomende oorzaken waarom je klanten kunnen terugvallen

    Meer informatie
  • Waarom lijkt het of wetenschappers elkaar altijd tegenspreken?

    Waarom lijkt het of wetenschappers elkaar altijd tegenspreken?

    Meer informatie

Contact & adres:

E: team@fit.nl
T: 0502111871

Algemene voorwaarden
Recht op persoonsgegevens
Cookie verklaring
Privacyverklaring

Persoonlijk advies

Heb je een vraag over sport of voeding? Stel dan jouw vraag in de FIT-community. Hier staat ons team van experts klaar om jou te helpen met al je vragen.

Wil je 1 op 1 persoonlijk advies? Dan kun je bij ons terecht voor online coaching. Onze experts staan klaar om je te helpen.

Belangrijk

Deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je te allen tijde aan contact op te nemen met je huisarts (of eventueel specialist).

fitnl-logo
  • FIT-shop
  • Over ons
  • Contact