Met coaching merken wij dat klanten, hoe gemotiveerd ze ook zijn, ergens gedurende het traject een moeilijk moment krijgen. Veel stress, druk op werk of iets anders ingrijpends. Een terugval gaat sowieso gebeuren, klein of fors.
Maar wat doe je hieraan? Hoe voorkom je dat een moeilijk moment ombuigt in een terugval? In dit artikel komen 5 veelvoorkomende oorzaken aan bod waarom mensen terugvallen. Met daarbij handige tips, zodat jij je klanten kunt helpen een uitglijder te voorkomen.
Inhoudsopgave
Stress
Misschien wel de belangrijkste factor voor een terugval is stress. We zien dit ook vaak terug bij klanten die we coachen. Het gaat een periode goed en vervolgens hakt een stressvolle periode erin. Dit komt omdat stress je zelfcontrole ondermijnt en het risico vergroot om terug te vallen in oude gewoontes.
De oplossing? Ik raad je aan om samen met de klant in kaart te brengen wat de stressoren zijn en hoe diegene kan zorgen voor meer balans. Misschien door het regelen van een oppas, het verminderen van de werkdruk of het kritisch kijken naar bepaalde vriendschappen. Wat iemand stress geeft is erg persoonlijk, en het kan even een kwestie zijn van doorvragen. Soms heeft de klant zelf amper door dat iets diegene stress oplevert, terwijl een buitenstaander dit wél vrij snel kan aanwijzen.
In dit artikel over wat te doen bij een opgejaagd gevoel en stressgevoelens staan enkele typische stressoren en oplossingen.
Wil jij meer grip op je coachingstraject als (toekomstig) professional? Klanten beter kunnen helpen met de juiste coachingtechnieken, modellen en gesprekstechnieken? Wij helpen je graag met onze nieuwe cursus: ‘Hoe help je een klant naar blijvend resultaat?’. Hier vind je meer informatie over de cursus.
Zwart/wit-denken
De tweede oorzaak van een terugval is zwart/wit-denken. Dit uit zich vaak op verschillende manieren. Je hebt het vast wel eens bij jezelf of bij een klant dergelijke uitspraken gehoord:
“Ach het heeft toch allemaal geen zin meer. Ik heb me dit weekend laten gaan en alles verpest. Laat dat dieet maar zitten.”
of “Vanaf nu ga ik mezelf alles ontzeggen, omdat ik dit weekend veel te veel heb gegeten.”
Wij noemen dit ook wel saboterende gedachten. Ze saboteren namelijk een succesvolle leefstijlverandering.
Tijdens de coaching is het handig om met je klant deze denkpatronen in kaart te brengen. Een eetdagoek is een handige manier om dit soort gedachten mee in kaart te brengen. De klant houdt hierin bijvoorbeeld bij wat diegene at, hoe vol deze zat voor en na het eten, en welk gevoel of welke gedachten opspeelden. Vervolgens is het zaak de saboterende gedachten te vervangen voor meer ‘helpende gedachten’. In dit artikel lees je precies hoe je een eetdagboek bijhoudt.
Weinig zelfvertrouwen
Een andere reden waardoor je klant te weinig zelfvertrouwen ervaart om het doel te halen en dus maar wil opgeven, is omdat het doel te hoog gegrepen is of de klant niet helder heeft wat hij er allemaal voor moet doen en laten. Het is belangrijk om dit zo concreet mogelijk te maken. En het doel op te delen in kleine stapjes. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het behalen van een doel motiverend werkt, hoe klein dit doel ook is. Dit artikel over hoe kleine stapjes tot grote resultaten kunnen leiden laat dat zien.
Sociale druk
De sociale omgeving van je klant vindt het niet altijd leuk dat diegene wat aan diens leefstijl verandert. Kreten als “Wat doe je ongezellig”, of “Doe gezellig mee met borrelen” komen dan ook geregeld voorbij. Het is belangrijk dat je klant hier weerbaar voor is en op een nette manier nee kan zeggen.
Je kunt dit doen door dit te oefenen, samen met de klant. Jij stelt je in een rollenspel op als de gezellige buurman die wel van een borrel en een hapje houdt en niet van ‘nee, dankje’ gediend is. De klant moet vervolgens oefenen om met deze weerstand om te gaan. Het klinkt misschien schools. Maar door dit te oefenen is de klant meer weerbaar in deze situaties.
Weinig steun
Veel mensen vinden het lastig om problemen met anderen te delen en vinden dat ze het op hun eigen houtje moeten redden.
Terwijl sociale steun heel belangrijk is om door te kunnen zetten bij lastige situaties.
De laatste tip is om samen met de klant in kaart te brengen wie diegene allemaal kunnen steunen en wie binnen de sociale kring een gedragsverandering juist kunnen tegenwerken. Dit kan bijvoorbeeld een partner zijn die elke dag snacks in huis haalt, of sporten maar onzin vindt.
Je kunt dit bijvoorbeeld uitwerken aan de hand van mensen die dichtbij de klant staan en de mensen die verder weg staan. Wie van deze mensen ziet de klant als steun, en wie als saboteur? En wat kan de klant nu doen om gebruik te maken van de juiste mensen om het zichzelf zo gemakkelijk mogelijk te maken?
Geef een antwoord