FIT.nl

Alles over krachttraining, voeding en leefstijl

  • Wetenschappelijk onderbouwd
  • Website van het jaar 2021
  • ★ 32.737 klanten geholpen
Menu
FIT.nl
  • Terug
  • Artikelen
          • Afvallen
          • Cardio
          • Herstel
          • Krachttraining
          • Mindset
          • Professionals
          • Spiermassa
          • Voeding
          • Voedingssupplementen

          Hoe kun je genieten van het kerstdiner zonder aan te komen?

          Hoe vaak moet ik me wegen?

          Afvallen? De 5 beste vetverbranders

          Hoe kan ik buikvet verbranden zonder buikspieroefeningen?

          Hoe nauwkeurig meten sporthorloges je energiegebruik?

          Hoeveel stappen per minuut is optimaal met hardlopen?

          Duursporters bewegen efficiënter door krachttraining

          Krachttraining voor betere hardloopprestaties

          Is een koudwaterbad goed voor je spierherstel?

          Hoe diepe slaap je hersenen schoonmaakt?

          Slaap je beter door een verzwaarde deken?

          Grotere kans op hart- en vaatziekten door een onregelmatig slaappatroon

          Meer spiermassa door te smokkelen met je uitvoering?

          Wat is een goede warming-up?

          Lengthened partials: de oplossing voor meer spiergroei?

          Hoe vaak moet ik van fitnessschema veranderen?

          10 tips om je goede voornemens wél te laten slagen

          Hoe leer je eetgewoontes af?

          Hoe een negatief zelfbeeld je leefstijlverandering kan saboteren?

          8 tips voor meer wilskracht tijdens het afvallen

          Is snel afvallen een risico voor het jojo-effect?

          Waarom bewegen goed kan helpen bij overeten

          Coachen op zelfeffectiviteit: cruciaal voor gewichtsbehoud

          Heb ik aanleg voor overgewicht? Wat is hierover waar?

          Meer spiermassa door meer eiwitten tijdens het afvallen

          Is plantaardig eiwit net zo goed voor spieropbouw?

          Hoe behoud je spiermassa en spierkracht tijdens je vakantie?

          Bestaat er zoiets als spiergeheugen?

          Ouderen hebben meer eiwitten nodig tegen spierafbraak

          Hoeveel eieren mag je eten? Wanneer is het ongezond?

          Is chocolademelk een goede hersteldrank?

          7 tips om gezond te eten naast een druk leven

          5 redenen waarom je geen pre-workout moet kopen

          Sterker door ammonia te snuiven?

          Zijn supplementen gevaarlijk?

          4 redenen waarom je geen fatburners moet kopen

  • Tools
    • Fitnessoefeningen [video]
    • Voedingsschema
    • Fitnessschema
    • Begrippen
  • Podcast
    • Podcast voor consumenten
    • Podcast voor professionals
  • Recepten
    • Alle gezonde recepten
    • Vegetarische recepten
    • Vegan recepten
    • Koolhydraatarme recepten
  • CursusNIEUW
  • Shop ACTIE
  • Over ons
    • Over ons
    • Coaching
    • Vacatures
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
InloggenFIT PRO
Training & voedingsplan

Wat is jouw doel?

strength

Spiermassa

Meer kracht en spieren

slimming

Afslanken

Gewicht verliezen

overall health

Algehele fitheid

Op gewicht blijven

Volgende
coach
FIT.nl Professionals Hoe help je als...
Erik Huizenga
Auteur: Erik Huizenga, BSc.Leefstijlcoach
14 jun. 2021 geplaatst
18 jun. 2022 geüpdatet

Professionals

Hoe help je als coach klanten gemotiveerd te blijven?

Professionals

Bijna iedereen valt terug als ze een poging doen om af te slanken. In dit artikel lees je hoe je als coach klanten beter kunt helpen.
Erik Huizenga
Auteur: Erik Huizenga, BSc.Leefstijlcoach

Inhoudsopgave

  • Welke factoren beïnvloeden gedrag?
  • Pijler 1: Motivatie
  • Pijler 2: Zelfregulatie
  • Pijler 3: gewoontes
  • Pijler 4: Psychologische hulpbronnen
  • Pijler 5: Omgeving 
Lees meer

Deel dit artikel

facebook whatsapp linklink gekopieërd!

Bijna iedereen valt terug als ze een poging doen om af te slanken. De cijfers liegen niet. 80-90% lukt het niet om het nieuwe gewicht langer dan twee jaar vast te houden. Ook veel professionals die wij hebben gesproken vinden het lastig om mensen te helpen die willen afvallen.

De hamvraag is dus: hoe doorbreek je dit? Hoe help je klanten om gemotiveerd te blijven en niet terug te vallen in oude patronen?

Inhoudsopgave

  • Welke factoren beïnvloeden gedrag?
  • Pijler 1: Motivatie
  • Pijler 2: Zelfregulatie
  • Pijler 3: gewoontes
  • Pijler 4: Psychologische hulpbronnen
  • Pijler 5: Omgeving 

Welke factoren beïnvloeden gedrag?

Wil je klanten echt goed helpen? Dan is het belangrijk om meer inzicht te hebben in welke factoren doorslaggevend zijn voor een succesvolle afslankpoging.

In 2020 is een overzichtsstudie gepubliceerd waarin meer dan 100 verschillende theorieën met elkaar zijn vergeleken. Vervolgens is gekeken welke elementen bijdragen aan langdurige (blijvende) gedragsverandering.

Hieruit kwamen 5 elementen naar voren [1,2]:

  • motivatie
  • zelfregulatie
  • sociale hulpbronnen
  • gewoontes
  • omgeving.

Veel van deze elementen beïnvloeden elkaar en hebben overlap.

Wat houden deze 5 elementen precies in? En hoe pas je ze toe in de praktijk? Hieronder vind je stap voor stap een overzicht.

Pijler 1: Motivatie

Motivatie is een complex concept. Het is lang niet altijd helder wat er precies mee wordt bedoeld. Het is een paraplubegrip met vele interpretaties.

De meest gebruikte definitie is [3,4]:

“Motivatie is het proces waarbij doelgerichte activiteiten worden gestart en volgehouden”. Met andere woorden: wat drijft iemand om een gedraging te starten en vol te houden?

Hoe wordt motivatie beïnvloed?

Motivatie wordt simpel gezegd beïnvloed door ‘willen’, ‘kunnen’ en ‘doen’. Er zijn verschillende motivatietheorieën die hierop aansluiten en die veel overlap met elkaar hebben. Hieronder vind je de belangrijkste theorieën.

Wat is het geloof in het eigen kunnen?

De eerste theorie die je als coach goed kunt gebruiken is de sociaal-cognitietheorie. Binnen de sociaal-cognitietheorie staat het begrip zelfeffectiviteit centraal. Zelfeffectiviteit heeft betrekking op het geloof dat iemand heeft in het succesvol kunnen uitvoeren van een specifieke gedraging. Met andere woorden: heeft iemand geloof in zijn of haar eigen kunnen? Zelfeffectiviteit heeft veel invloed op motivatie en is een belangrijke voorwaarde voor langdurige gedragsverandering.

Je kunt als coach op verschillende manieren de zelfeffectiviteit versterken. Een daarvan is door haalbare procesdoelen op te stellen.

Wat beïnvloedt het ‘willen’?

Naast het vertrouwen in het eigen kunnen heeft ook ‘willen’ invloed op motivatie.

Twee theorieën die hierop aansluiten zijn het ASE-model en de zelfdeterminatietheorie.

Het ASE-model

Het ASE-model stelt dat ons gedrag bewust tot stand komt via onze intentie (het voornemen om een handeling wel of niet te verrichten). ASE staat hierbij voor Attitude, Sociale invloed en Eigen effectiviteit. Een intentie volgens dit model in een voorbeeld: “ik wil heel graag elke dag 2 stuks fruit eten, omdat het gezond voor me is”.

ASE-model

In de bovenstaande afbeelding zie je dat de intentie beïnvloed wordt door de houding (attitude), de invloed van anderen en het vertrouwen dat de klant erin heeft om zich aan een bepaald doel te houden (waargenomen gedragscontrole). 

Het is belangrijk om rekening te houden met de invloed van anderen. Vraag daarom door of er familieleden of vrienden zijn die de klant kunnen steunen of mogelijk de gedragsverandering kunnen saboteren. Ook kan de kennis van de klant de attitude (houding) negatief en positief beïnvloeden. Sommige klanten weten bijvoorbeeld niet dat een gezonde maaltijd ook lekker kan zijn. Waargenomen gedragscontrole heeft veel raakvlakken met zelfeffectiviteit en heeft ook invloed op het ‘willen’. 

De zelfdeterminatietheorie

Een andere theorie die ingaat op het willen is de zelfdeterminatietheorie. Binnen de zelfdeterminatietheorie wordt van drie basisbehoeften uitgegaan: autonomie, sociale verbondenheid en competentie. 

  • Bij autonomie mag je je gedrag zelf bepalen. 
  • Competentie gaat over dat je bepaalde vaardigheden ontwikkelt. 
  • Sociale verbondenheid gaat over dat we graag onderdeel zijn van een groep en behoefte hebben aan affectie en sociale steun. 

Wanneer al deze drie basisbehoeften bevredigd zijn leidt dat er vaak toe dat de motivatie meer uit de persoon zelf komt. Je verandert bijvoorbeeld omdat het bij je past als persoon of omdat het in lijn ligt met bepaalde waarden. Deze vorm van motivatie zorgt veel vaker voor een langdurige gedragsverandering.

Daarnaast kan het ook voorkomen dat een klant zelf geen probleem ervaart. Diegene geeft geeft bijvoorbeeld aan te moeten van de partner. Bij deze vorm van motivatie doet de klant het veel meer om van het gezeur af te zijn. Binnen het transtheoretisch model zit deze klant in de zogeheten precontemplatiefase. Dit is wat anders als de klant zelf graag wil veranderen. 

Als coach is het belangrijk om je aanpak hierop aan te passen. Een goede methode hiervoor is motiverende gespreksvoering. 

Pijler 2: Zelfregulatie

Een andere pijler die bijdraagt aan langdurige gedragsverandering is zelfregulatie [2][3][4][5].

Zelfregulatie klinkt als een ingewikkeld woord, maar komt er simpel gezegd op neer dat je wel door moet hebben dat je gedrag in een bepaalde situatie aansluit bij het doel wat je wilt behalen [5]. Stel je hebt als doel om op zaterdagavond maximaal 2 biertjes te drinken in plaats van je gebruikelijke 6+, dan is het wel handig om te weten of het je het ook lukt.

Zelfregulatie is een manier om de kloof tussen de intentie en het gewenste gedrag te verkleinen en het helpt om de kans op een terugval te verkleinen.

Welke methodes helpen bij zelfregulatie om de kloof tussen intentie en het gedrag te verkleinen?

Hiervoor is het belangrijk om voor ogen te hebben waardoor een intentie niet wordt doorgezet. Hiervoor zijn verschillende redenen, waaronder:

  • Je klant kan het goede voornemen vergeten.
  • Je klant heeft te weinig inzicht in de gemaakte progressie.
  • Je klant valt terug in ongewenste gewoontes.
  • Je klant bezwijkt onder sociale druk.
  • De zelfcontrole en wilskracht raken uitgeput.

Tip 1: Maak gebruik van een als-dan-plan

Een effectieve manier om het doel niet te vergeten, je wilskracht te sparen en je voor te bereiden op een moeilijk moment is via een als-dan-plan. 

Zo’n als-dan-plan heeft de vorm van “als ik in situatie x kom, dan doe ik y”. Het gaat erom dat je plant wanneer, waar en hoe je het nieuwe gedrag gaat uitvoeren. Een handig werkblad wat gratis te downloaden is vind je op deze pagina van het Voedingscentrum. 

Een als-dan-plan formuleer je als volgt: “Als ik (een bepaald obstakel tegenkom, een bepaald gevoel heb, of mij in een bepaalde situatie begeef), dan doe ik (vraag jezelf af wat je dan wilt doen: wat is een effectieve manier om met de situatie om te gaan?)” [6][7][8][9][10]11]  
Voorbeeld: Als ik na mijn werk thuis kom, dan ga ik een rondje lopen of gitaar spelen.

Een als-dan-plan werkt vaak zo goed, omdat het de associatie versterkt tussen het nieuwe gedrag en de toekomstige situatie waarin dat gedrag moet worden uitgevoerd. Hierdoor zal je de situatie eerder herkennen en het geplande gedrag eerder automatisch volgen.

Tip 2: Laat de klant diens doelen opschrijven en monitor de voortgang

Door de als-dan-plannen op te schrijven en bij te houden krijgt de klant meer inzicht in de progressie. En kun je eenvoudiger achterhalen waar je kunt bijschakelen. 

Ook helpt het bijhouden van de voortgang om zwart/wit-denken tegen te gaan. Sommige klanten denken bijvoorbeeld dat een bepaald doel helemaal niet is gelukt, terwijl dit vaak niet het geval is. 

Tip 3: Creëer nieuwe gewoontes

Een andere belangrijke reden waarom een intentie niet wordt doorgezet is doordat je klant terugvalt in oude gewoontes. Het is daarom handig om nieuwe gewoontes aan te leren. Ook hierbij speelt een als-dan-plan een belangrijk rol. Meer hierover lees je onder de pijler ‘gewoontes’.

Pijler 3: gewoontes

Gewoontes zijn simpele handelingen die geen bewuste aandacht vereisen. Hierdoor hebben we niet dezelfde mate van controle over ze als bij bewuste beslissingen die we maken. 

Meer dan 40 procent van ons eetgedrag doen we vanuit een gewoonte. Dit verklaart ook waarom het vaak zo lastig is om af te vallen. Meer hierover lees je in dit artikel over gewoontes. 

Pijler 4: Psychologische hulpbronnen

Om af te vallen en je gedrag goed te kunnen reguleren heb je energie en doorzettingsvermogen nodig. De mate van energie die je ervaart wordt bijvoorbeeld beïnvloed door het gevoel van controle dat je ervaart, hoe optimistisch je je voelt, over hoeveel veerkracht je beschikt en hoe je met met tegenslagen kunt omgaan. Deze elementen worden ook wel psychologische hulpbronnen genoemd. Net als dat benzine een hulpbron is om auto’s te laten rijden [1][2].

Psychologische hulpbronnen kunnen weer worden beperkt door stress, slaapgebrek, vermoeidheid, pijn en medicatie [5]. Vandaar dat het belangrijk is om tijdens de intake aandacht te besteden aan of het wel het juiste moment voor een klant is om te gaan afvallen. 

Soms kan de klant beter eerst werken aan meer balans en een verbeterd slaapritme. Het is wel aan de klant om te bepalen waar diegene mee wil starten. 

Daarnaast vergroot een beperking van deze hulpbronnen de kans op een terugval. Het terugvalpreventiemodel van Marlatt sluit hier goed op aan.

Pijler 5: Omgeving 

De vijfde pijler bestaat uit de fysieke en de sociale omgeving. Bij de fysieke omgeving kun je bijvoorbeeld denken aan hoe makkelijk en veilig het is om te gaan fietsen, maar ook aan hoe verleidelijk de omgeving is ingericht. 

Onze voedselomgeving is de laatste veertig jaar ingrijpend veranderd, waardoor je veel makkelijker hoogcalorische snacks (zoals snoep, koekjes en chips) kunt kopen dan gezondere producten. Loop maar eens een willekeurige supermarkt binnen en je wordt met ‘slimme’ marketing constant blootgesteld aan allerlei eetverleidingen. Deze calorierijke snacks zijn vaak zwaar bewerkt (meer zout, weinig vezels, veel suiker en veel verzadigd vet), waardoor ze nog lekkerder smaken en minder goed verzadigen (vullen). Daarnaast is de prijs per calorie voor ongezonde snacks veel lager dan die van groente en fruit bijvoorbeeld. 

Helaas hebben we geen invloed op hoe de supermarkt is ingericht, maar kunnen we wel onze leefomgeving minder verleidelijk maken. In dit artikel lees je welke tips je je klanten mee kunt geven. 

Samenvatting

Je hebt kunnen lezen dat er verschillende pijlers zijn die een langdurige gedragsverandering beïnvloeden. Als coach is het belangrijk om met elke pijler rekening te houden bij het helpen van klanten. Wil je meer weten over hoe je klanten op een goede wetenschappelijk onderbouwde manier kunt helpen bij afvallen?

Wij zijn met fit.nl bezig met het opzetten van een cursus. Deze cursus geeft jou de kennis en tools als coach om je klanten beter te kunnen begeleiden. 

Schrijf je hier in voor meer informatie. 

cursus.

Erik Huizenga
Erik Huizenga, BSc.
Leefstijlcoach
Erik Huizenga is schrijver, coach en gedragsexpert bij FIT.nl. Hij haalt er veel voldoening uit als hij ziet dat mensen echt wat aan zijn tips hebben en vaardigheden opdoen waarmee ze meer grip krijgen op hun leefstijl. Zijn focus ligt hierbij op gewoonteverandering. Erik houdt van wielrennen, hardlopen en fitness. Naast al deze uitsloverij leest hij geregeld een boek of komt hij op een festival met onverwachte danspasjes. 🕺 Opleiding: BSc. Sociologie. Universiteit van Groningen & gecertificeerd Smartsize me-coach. Hij is mede-auteur van het succesvolle boek en stappenplan de FIT Methode & SLANKER. Ervaring: Erik heeft gewerkt als personal trainer en bootcamptrainer. Daarnaast heeft hij jarenlang ervaring in het schrijven van wetenschappelijk onderbouwde artikelen en online en offline coaching. Lees hier meer over de missie van FIT.nl. Lees meer

Referenties

[1]

Kwasnicka, D., Dombrowski, S. U., White, M., & Sniehotta, F. (2016). Theoretical explanations for maintenance of behaviour change: A systematic review of behaviour theories. Health Psychology Review, 10(3), 277–296.

[2]

Dijkstra, P. (2020). Handboek leefstijlgeneeskunde.

[3]

Cook, D. A., & Artino Jr, A. R. (2016). Motivation to learn: an overview of contemporary theories. Medical education, 50(10), 997-1014.

[4]

Bakker, F. C., & Oudejans, R. R. D. (2012). Sportpsychologie. Arko Sports Media.

[5]

Steenhuis, I., Overtoom, W (2018). Positieve leefstijlcoaching. Wat elke professional moet weten over leefstijl-en gedragsverandering. Uitgeverij SWP Amsterdam.

[6]

Peters, G. J. Y., Kok, G., & Abraham, C. (2008). Social cognitive determinants of ecstasy use to target in evidence‐based interventions: a meta‐analytical review. Addiction, 103(1), 109-118.

[7]

Teixeira, P. J., Patrick, H., & Mata, J. (2011). Why we eat what we eat: the role of autonomous motivation in eating behaviour regulation. Nutrition bulletin, 36(1), 102-107.

[8]

Buckland, N. J., Er, V., Redpath, I., & Beaulieu, K. (2018). Priming food intake with weight control cues: systematic review with a meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 15(1), 66.

[9]

Ridder, D. T. D. (2011). De grote voedselverleiding: over de psychologie van het eten. Bakker.

[10]

Adriaanse, M. A., Oettingen, G., Gollwitzer, P. M., Hennes, E. P., De Ridder, D. T., & De Wit, J. B. (2010). When planning is not enough: Fighting unhealthy snacking habits by mental contrasting with implementation intentions (MCII). European Journal of Social Psychology, 40(7), 1277-1293.

[11]

van’t Riet, J., Sijtsema, S. J., Dagevos, H., & De Bruijn, G. J. (2011). The importance of habits in eating behaviour. An overview and recommendations for future research. Appetite, 57(3), 585-596.

Lees meer

Andere artikelen voor jou

  • De manier waarop je gemotiveerd bent heeft veel invloed op hoeveel cravings je ervaart

    De manier waarop je gemotiveerd bent heeft veel invloed op hoeveel cravings je ervaart

    Meer informatie
  • Hoe maak je een voedingsplan voor je klant?

    Hoe maak je een voedingsplan voor je klant?

    Meer informatie
  • Waarom bewegen goed kan helpen bij overeten

    Waarom bewegen goed kan helpen bij overeten

    Meer informatie
  • Waarom lijkt het of wetenschappers elkaar altijd tegenspreken?

    Waarom lijkt het of wetenschappers elkaar altijd tegenspreken?

    Meer informatie

Contact & adres:

E: team@fit.nl
T: 0502111871

Algemene voorwaarden
Recht op persoonsgegevens
Cookie verklaring
Privacyverklaring

Persoonlijk advies

Heb je een vraag over sport of voeding? Stel dan jouw vraag in de FIT-community. Hier staat ons team van experts klaar om jou te helpen met al je vragen.

Wil je 1 op 1 persoonlijk advies? Dan kun je bij ons terecht voor online coaching. Onze experts staan klaar om je te helpen.

Belangrijk

Deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je te allen tijde aan contact op te nemen met je huisarts (of eventueel specialist).

fitnl-logo
  • FIT-shop
  • Over ons
  • Contact