FIT.nl

Alles over krachttraining, voeding en leefstijl

  • Wetenschappelijk onderbouwd
  • Website van het jaar 2021
  • ★ 32.737 klanten geholpen
Menu
FIT.nl
  • Terug
  • Artikelen
          • Afvallen
          • Cardio
          • Herstel
          • Krachttraining
          • Mindset
          • Professionals
          • Spiermassa
          • Voeding
          • Voedingssupplementen

          Hoe kun je genieten van het kerstdiner zonder aan te komen?

          Hoe vaak moet ik me wegen?

          Afvallen? De 5 beste vetverbranders

          Hoe kan ik buikvet verbranden zonder buikspieroefeningen?

          Hoe nauwkeurig meten sporthorloges je energiegebruik?

          Hoeveel stappen per minuut is optimaal met hardlopen?

          Duursporters bewegen efficiënter door krachttraining

          Krachttraining voor betere hardloopprestaties

          Is een koudwaterbad goed voor je spierherstel?

          Hoe diepe slaap je hersenen schoonmaakt?

          Slaap je beter door een verzwaarde deken?

          Grotere kans op hart- en vaatziekten door een onregelmatig slaappatroon

          Meer spiermassa door te smokkelen met je uitvoering?

          Wat is een goede warming-up?

          Lengthened partials: de oplossing voor meer spiergroei?

          Hoe vaak moet ik van fitnessschema veranderen?

          10 tips om je goede voornemens wél te laten slagen

          Hoe leer je eetgewoontes af?

          Hoe een negatief zelfbeeld je leefstijlverandering kan saboteren?

          8 tips voor meer wilskracht tijdens het afvallen

          Is snel afvallen een risico voor het jojo-effect?

          Waarom bewegen goed kan helpen bij overeten

          Coachen op zelfeffectiviteit: cruciaal voor gewichtsbehoud

          Heb ik aanleg voor overgewicht? Wat is hierover waar?

          Meer spiermassa door meer eiwitten tijdens het afvallen

          Is plantaardig eiwit net zo goed voor spieropbouw?

          Hoe behoud je spiermassa en spierkracht tijdens je vakantie?

          Bestaat er zoiets als spiergeheugen?

          Ouderen hebben meer eiwitten nodig tegen spierafbraak

          Hoeveel eieren mag je eten? Wanneer is het ongezond?

          Is chocolademelk een goede hersteldrank?

          7 tips om gezond te eten naast een druk leven

          5 redenen waarom je geen pre-workout moet kopen

          Sterker door ammonia te snuiven?

          Zijn supplementen gevaarlijk?

          4 redenen waarom je geen fatburners moet kopen

  • Tools
    • Fitnessoefeningen [video]
    • Voedingsschema
    • Fitnessschema
    • Begrippen
  • Podcast
    • Podcast voor consumenten
    • Podcast voor professionals
  • Recepten
    • Alle gezonde recepten
    • Vegetarische recepten
    • Vegan recepten
    • Koolhydraatarme recepten
  • CursusNIEUW
  • Shop ACTIE
  • Over ons
    • Over ons
    • Coaching
    • Vacatures
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
InloggenFIT PRO
Training & voedingsplan

Wat is jouw doel?

strength

Spiermassa

Meer kracht en spieren

slimming

Afslanken

Gewicht verliezen

overall health

Algehele fitheid

Op gewicht blijven

Volgende
leefstijlprofessional
FIT.nl Professionals 8 fouten die jij...
Erik Huizenga
Auteur: Erik Huizenga, BSc.Leefstijlcoach
10 aug. 2021 geplaatst
10 aug. 2022 geüpdatet

Professionals

8 fouten die jij niet wil maken als leefstijlprofessional

Professionals

Van fouten kun je leren, zeker al leefstijlprofessional. Lees hier welke 8 veel voorkomende fouten je niet wilt maken.
Erik Huizenga
Auteur: Erik Huizenga, BSc.Leefstijlcoach

Inhoudsopgave

  • Fout 1: De échte motivatie en reden is niet helder (genoeg)
  • Fout 2: Je klant wilt te veel tegelijk veranderen
  • Fout 3: Het doel is te vaag of te hoog gegrepen
  • Fout 4: Vage plannen werken niet
  • Fout 5: Omgeving wordt niet aangepakt
  • Fout 6: Te veel focus op de uitkomst
  • Fout 7: De klant eist te veel van zichzelf
  • Fout 8: Mensen zien afvallen of andere gedragsverandering als iets tijdelijks
Lees meer

Deel dit artikel

facebook whatsapp linklink gekopieërd!

Wil jij klanten nog beter helpen om af te vallen en gezonder te eten? Dit kan soms lastig en uitdagend zijn. De cijfers liegen niet. Meer dan 80% van de mensen valt terug (zelfs onder begeleiding!) in oude patronen, zo blijkt uit onderzoek. Maar laat je niet afschrikken door deze getallen. Gelukkig zijn er genoeg methodes om je coaching effectiever te maken.

In dit artikel geef ik je 8 handige tips om klanten beter te helpen, aan de hand van veel voorkomende fouten in coaching.

Komt één van de fouten je bekend voor en heb je andere handige tips? Discussieer mee in onze nieuwe Facebookgroep voor leefstijlprofessionals.

Disclaimer: Ik wil je van tevoren waarschuwen. De tips hebben een hoog opendeurgehalte en komen soms wat schools over. Je zult dan ook vaak denken ‘Ja Erik dat is allemaal super logisch en dit hebben jullie al zó vaak benoemd…’ Dat klopt helemaal, maar toch zien we mensen nog te vaak vallen voor snelle diëten of andere methodes die niet werken. En maar al te vaak verliezen we ons in details en vergeten we het grote plaatje. Vandaar dat we deze tips niet vaak genoeg kunnen blijven herhalen.

Inhoudsopgave

  • Fout 1: De échte motivatie en reden is niet helder (genoeg)
  • Fout 2: Je klant wilt te veel tegelijk veranderen
  • Fout 3: Het doel is te vaag of te hoog gegrepen
  • Fout 4: Vage plannen werken niet
  • Fout 5: Omgeving wordt niet aangepakt
  • Fout 6: Te veel focus op de uitkomst
  • Fout 7: De klant eist te veel van zichzelf
  • Fout 8: Mensen zien afvallen of andere gedragsverandering als iets tijdelijks

Fout 1: De échte motivatie en reden is niet helder (genoeg)

Een eerste fout die mensen maken is dat ze ondanks hun voornemens niet helder hebben waaróm ze willen veranderen. Op die manier ontbreekt het gevoel van urgentie wanneer men niet in kaart brengt waarom het gewenste gedrag meer voordelen zou hebben dan het huidige gedrag. Maar we zouden naast de voordelen ook de nadelen van het gewenste gedrag voor ogen moeten hebben.

Stel, je hebt als goed voornemen om je mobiel minder te gebruiken. Je gedachte hierachter is waarschijnlijk dat dit handig is omdat je zo effectiever kunt werken en minder laat naar bed gaat.

Dat is zeker waar, maar je vergeet waarschijnlijk om na te denken over welke nadelen het minderen van je mobielgebruik je oplevert. Met andere woorden: tegen welke obstakels loop je aan als je je mobiel niet meer de hele tijd bij de hand hebt? En hoe ga je die tackelen?

Het gebruik van je mobiel levert namelijk een aantal voordelen op, die dan ineens wegvallen. Denk aan die gezellig groepschats waar je in zit, of alle apps waar je je telefoon voor gebruikt.

Daarom is het goed om na te gaan wat voor functies bepaald gedrag heeft. Is de klant bijvoorbeeld gewend om op bepaalde momenten veel te snoepen, laat deze zich dan afvragen wat hiervoor de reden is. Oftewel: wat is de aanleiding waardoor de klant op bepaalde momenten gaat snoepen (of dat je naar je mobiel grijpt)? Wat levert het op? Is dat bijvoorbeeld uit verveling of eenzaamheid? En wat voor alternatief is daar tegenover te zetten? Vind je het lastig om te bepalen waardoor je klant bijvoorbeeld gaat snoepen? Dan is het handig om je klanten een eetdagboek bij te laten houden.

De volgende vragen helpen je om meer inzicht te krijgen in de voor- en nadelen van het huidige en het gewenste gedrag:

Wat zijn de voordelen van het gewenste gedrag?

Korte termijn:

Lange termijn:

Wat zijn de voordelen van het het huidige gedrag?

Korte termijn:

Lange termijn:

Wat zijn de nadelen van het gewenste gedrag?

Korte termijn:

Lange termijn:

Wat zijn de nadelen van het het huidige gedrag?

Korte termijn:

Lange termijn:

Welke voor- en nadelen wegen zwaarder?

Fout 2: Je klant wilt te veel tegelijk veranderen

Je hebt vast wel eens gehoord van het gezegde “Aken en Keulen zijn niet op één dag gebouwd”. Met andere woorden: grote projecten kosten veel tijd en energie. Dat geldt ook voor het werken aan goede voornemens. Op papier lijkt het vaak heel simpel, maar de praktijk spreekt dit sterk tegen.

We merken ook bij de klanten die we coachen dat je veel beter 1 of maximaal 2 gewoontes per keer kunt aanpakken. Het kost namelijk veel energie en mentale kracht om gedrag te veranderen. Te veel tegelijk veranderen is vrijwel voor niemand vol te houden.

Meer over dit onderwerp lees je terug in dit artikel over hoe kleine stapjes tot grote resultaten kunnen leiden.

Fout 3: Het doel is te vaag of te hoog gegrepen

Hoe vaak hoor je een vriend(in) of collega niet zeggen “Vanaf nu ga ik echt afvallen / minder op mijn mobiel kijken / elke dag sporten / niet meer snoepen”?

Een overeenkomst tussen al deze doelen is dat ze vaak niet werken. Dit komt omdat ze te vaag zijn of te hoog gegrepen. Want hoe vaak ga je dan sporten?

Het is echt belangrijk om tijd vrij te maken voor het gedrag dat bij een doel hoort. Een handige manier hiervoor is door doelen SMART te maken. Dit principe heb je vast ook op school gehad en dat is niet voor niks. Het SMART-principe is namelijk een handige manier om realistische doelen op te stellen die je ook kunt meten. En dat maakt de kans dat ze behaald worden veel groter.

Fout 4: Vage plannen werken niet

Hoe belangrijk is wilskracht en discipline als je doelen wilt behalen denk je? In een onderzoek dat wij vorig jaar hebben gehouden dacht maar liefst 49 procent van de ondervraagden dat wilskracht het allerbelangrijkste is voor het behalen van goede voornemens.

Maar laat ik gelijk een grote denkfout van tafel vegen. Afvallen en andere goede voornemens, zoals minder op je mobiel kijken, draait om veel meer dan alleen wilskracht en discipline.

Het is veel effectiever om te plannen wanneer en waar je elke week gaat sporten dan het bij een vage intentie houden, blijkt uit verschillend onderzoek.

In een interessant experiment kreeg de ene groep de simpele opdracht om te plannen. Vervolgens lukt het deze groep veel beter om een sportroutine te ontwikkelen dan de groep die dit niet deed. Van een gebrek aan wilskracht bij de andere groep was hier geen sprake, want dat hadden de onderzoekers van tevoren gemeten. En dat was bij iedereen ongeveer gelijk [1].

Mijn advies is daarom om voor een duidelijke structuur te zorgen en het gewenste gedrag consistent onder dezelfde omstandigheden te blijven herhalen. Zo ontwikkel je namelijk sneller gewoontes. Een voordeel van gewoontes is dat deze je veel minder moeite kosten om uit te voeren. Het gaat bijna automatisch.

Fout 5: Omgeving wordt niet aangepakt

Je kunt iets nog wel zo graag willen, maar als je omgeving vol ligt met snoep en andere verleidingen dan is het heel lastig om gezond eten vol te houden. Dit zullen veel van je klanten herkennen. Zeker als de klant een gezin heeft, is het lastig om alle verleidingen buiten de deur te houden. 

Ditzelfde geldt voor het minderen van je mobielgebruik. Als je bij apps alle push-notificaties aan hebt staan maak je het jezelf onnodig lastig en grijp je vroeg of laat weer vaker naar je mobiel dan je bedoeling is.

Een heel belangrijke tip is dan ook om je omgeving minder verleidelijk in te richten en de gezonde keuze de standaardkeuze te maken. Berg bijvoorbeeld lekkernijen goed op en zet een fruitschaal op tafel neer.

Meer hierover lees je in dit artikel over hoe je je omgeving minder verleidelijk kunt inrichten.

Fout 6: Te veel focus op de uitkomst

De klant heeft als doel gesteld om 10 kilo af te vallen. De eerste weken vliegen de kilo’s eraf, maar dan… stagneert het gewicht. De klant raakt gedemotiveerd en denkt aan opgeven omdat het niet lijkt te lukken.

Té veel gericht zijn op de uitkomst (bijvoorbeeld gewichtsverlies) en daarbij het proces vergeten kan een echte motivatiekiller zijn.

Met ‘proces’ bedoel ik bijvoorbeeld de vaardigheden die ontwikkeld moeten worden om een doel te halen. Over het proces hebben we veel meer controle dan over het gewichtsverlies. De procesdoelen halen geeft meer zelfvertrouwen dan blindstaren op een cijfer op de weegschaal.

Een praktijkvoorbeeld dat ik als coach vaak tegenkom is het volgende:

Op vrijdagavond drink en snack je op de borrel van je werk te veel, ondanks je voornemen om minder te drinken en gezonder te eten. De volgende dag baal je hiervan en denk je “Het maakt dit weekend toch niet meer uit”. Vervolgens laat je de rest van de dagen de teugels vieren. Maandag probeer je je weer ‘braaf’ aan je doelen te houden. Totdat het weekend erna hetzelfde patroon zich weer herhaalt.

De moed zakt je steeds verder in je schoenen totdat je uiteindelijk denkt “Ik stop ermee, afvallen is niks voor mij, ik heb gewoon niet genoeg wilskracht”.

Tijdens coaching ga ik samen met de cliënt zo’n situatie onderzoeken waarin het de klant niet lukte om zich aan het plan te houden. Dat iemand het weekend de teugels laat vieren gebeurt namelijk niet zomaar. Er zijn vaak bepaalde gedachten die hier aan vooraf gaan. Vaak zijn we ons hier niet van bewust. Het overkomt je, lijkt het.

Met behulp van een eetdagboek vergroten we vervolgens een stukje bewustwording en gaan we stapsgewijs ervoor zorgen op een andere manier met de ‘ontremmende’ gedachten om te gaan.

Ik merk dat klanten hierdoor vaak veel beter hun eetgedrag onder controle kunnen houden. Dit geeft een boost aan het zelfvertrouwen en zorgt uiteindelijk vaak ook voor gewichtsverlies.

Bij afvallen spelen onder andere de volgende vaardigheden een belangrijke rol:

  • Omgaan met honger. Stoppen met snoepen kan in het begin vaak leiden tot trek. Hoe gaat de klant daarmee om?
  • Assertief zijn. Bijvoorbeeld ‘nee dankje’ kunnen zeggen op een feestje.
  • Gemotiveerd blijven. Door bijvoorbeeld te blijven plannen en reële doelen te stellen.
  • Omgaan met negatieve gedachten/tegenslagen. Wat doe je bijvoorbeeld als je een keer te veel eet? (zie bovenstaande voorbeeld)
  • Goed slapen. Te weinig slaap vergroot namelijk het risico op overgewicht en de afbraak van spiermassa.
  • Omgaan met negatieve stress en balans houden. Negatieve stress is een grote risicofactor voor een terugval. Meer hierover lees je in dit artikel: ‘Hoe voorkom je een terugval?’.
  • Gezonde maaltijden koken. Vind je het lastig om gezond te koken? Op de volgende pagina hebben we allerlei gezonde recepten verzameld.

Een handige tool om te weten of de klacht zich aan diens doelen houdt is door ze op te schrijven en dagelijks bij te houden. Meer hierover lees je in dit artikel over waarom het bijhouden van je doelen helpt om af te vallen. Het bijhouden van de doelen werkt uiteraard ook bij andere doelen dan afvallen.

Fout 7: De klant eist te veel van zichzelf

Een andere fout die ik vaak terug zie in de praktijk is dat men veel te streng is voor zichzelf.

Je hebt bijvoorbeeld een keer te veel gesnoept terwijl dat niet de bedoeling was en je veroordeelt jezelf hierom.

Mijn tip is om op zo’n moment wat liever voor jezelf te zijn. Het is normaal om terug te vallen, maar pak de draad gewoon weer op en focus op wat je de volgende keer anders kan doen.

Fout 8: Mensen zien afvallen of andere gedragsverandering als iets tijdelijks

De laatste tip waarmee ik wil afsluiten is dat gedragsverandering niet iets tijdelijks is.

Stel de klant gaat afvallen. Dan kan diegene de veranderingen die zijn doorgevoerd in de leefstijl niet meer terugdraaien als diegene op gewicht wil blijven.

Het is daarom belangrijk om goed op te blijven letten, structuur te blijven houden en op tijd in te grijpen als de klant merkt dat diegene verslapt en dreigt terug te vallen.

Aan de slag!

Dit waren de 8 meest gemaakte fouten van mensen met goede voornemens. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt en of je er wat aan hebt gehad. Discussieer mee in deze nieuwe Facebookgroep.

Wil jij meer grip op je coachingstraject als (toekomstig) professional? Klanten beter kunnen helpen met de juiste coachingtechnieken, modellen en gesprekstechnieken? Wij helpen je graag met onze nieuwe cursus: ‘Hoe help je een klant naar blijvend resultaat?’. Hier vind je meer informatie over de cursus.

Erik Huizenga
Erik Huizenga, BSc.
Leefstijlcoach
Erik Huizenga is schrijver, coach en gedragsexpert bij FIT.nl. Hij haalt er veel voldoening uit als hij ziet dat mensen echt wat aan zijn tips hebben en vaardigheden opdoen waarmee ze meer grip krijgen op hun leefstijl. Zijn focus ligt hierbij op gewoonteverandering. Erik houdt van wielrennen, hardlopen en fitness. Naast al deze uitsloverij leest hij geregeld een boek of komt hij op een festival met onverwachte danspasjes. 🕺 Opleiding: BSc. Sociologie. Universiteit van Groningen & gecertificeerd Smartsize me-coach. Hij is mede-auteur van het succesvolle boek en stappenplan de FIT Methode & SLANKER. Ervaring: Erik heeft gewerkt als personal trainer en bootcamptrainer. Daarnaast heeft hij jarenlang ervaring in het schrijven van wetenschappelijk onderbouwde artikelen en online en offline coaching. Lees hier meer over de missie van FIT.nl. Lees meer

Andere artikelen voor jou

  • Hoe word je een succesvolle personal trainer?

    Hoe word je een succesvolle personal trainer?

    Meer informatie
  • De manier waarop je gemotiveerd bent heeft veel invloed op hoeveel cravings je ervaart

    De manier waarop je gemotiveerd bent heeft veel invloed op hoeveel cravings je ervaart

    Meer informatie
  • Hoe kies je de juiste fysiotherapeut?

    Hoe kies je de juiste fysiotherapeut?

    Meer informatie
  • Is snel afvallen een risico voor het jojo-effect?

    Is snel afvallen een risico voor het jojo-effect?

    Meer informatie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties zijn niet bedoeld voor persoonlijke vragen, stel deze vragen aan onze deskundigen op het forum.

Contact & adres:

E: team@fit.nl
T: 0502111871

Algemene voorwaarden
Recht op persoonsgegevens
Cookie verklaring
Privacyverklaring

Persoonlijk advies

Heb je een vraag over sport of voeding? Stel dan jouw vraag in de FIT-community. Hier staat ons team van experts klaar om jou te helpen met al je vragen.

Wil je 1 op 1 persoonlijk advies? Dan kun je bij ons terecht voor online coaching. Onze experts staan klaar om je te helpen.

Belangrijk

Deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je te allen tijde aan contact op te nemen met je huisarts (of eventueel specialist).

fitnl-logo
  • FIT-shop
  • Over ons
  • Contact