Je hebt je certificaat in personal training behaald. Maar wat nu? Hoe onderscheid je je met jouw business tussen alle andere fitnessprofessionals?
Inhoudsopgave
1. Schrijf je in bij de KVK
Heb je je certificaat gehaald? Tijd voor een afspraak bij de Kamer van Koophandel. Schrijf jezelf in als eenmanszaak en ga aan de slag. Verdiep je even goed in de boekhouding die erbij komt kijken. Het beste is om even naar een voorlichtingsdag te gaan van de Kamer van Koophandel.
2. Zoek een geschikte locatie
Weet je al waar je training wilt geven? Simpel gezegd zijn er drie opties:
- bij de cliënten thuis
- buiten in het park
- of in een sportschool.
Dit laatste is het meest gebruikelijke en geeft je de meeste mogelijkheden. Maar dit vereist ook een investering. Om in een sportschool training te geven, moet je meestal een vast bedrag betalen en soms kan dit flink oplopen: van 200 tot 500 euro per maand. Of sportscholen werken met een variabel tarief waarbij ze een stukje van je inkomsten afsnoepen. De laatste optie is dat je als personal trainer in loondienst gaat bij een sportschool. Dit biedt vaak wel meer zekerheid, maar levert minder geld op.
Als je net begint, is het goed om even te kijken naar alle opties in jouw dorp of stad. Kijk ook naar het klantprofiel van de sportschool. Over het algemeen is het lastiger om aan klanten te komen in een budgetsportschool in vergelijking met een luxe sportschool. In de laatste locatie lopen namelijk vaak mensen rond die meer geld over hebben voor personal training.
3. Koop een mooie outfit
Koop een mooie polo, trui en shirt en laat het bedrukken met je logo. Als je slim bent, zet je in koeieletters PERSONAL TRAINER achter op je shirt. Misschien hou je er wel een extra klant aan over. Wees niet te schuw en durf promotie te maken voor jezelf. Jij maakt mensen ten slotte gezonder. Die kans moet je sporters niet ontnemen, toch?
4. Start met het trainen van bekenden
Ben je net gestart en heb je nog niet veel klanten? Start dan met het coachen van een paar vrienden voor een klein prijsje. Dit helpt je business op gang en geeft je autoriteit richting nieuwe klanten. Zij hoeven niet te weten dat jij die mensen tegen een sterk gereduceerd tarief begeleidt – klanten zijn klanten.
5. Online en offline promotiemateriaal
De volgende stap is natuurlijk je eigen website en promotiemateriaal. Een eigen website maken is even wat geknutsel, maar als je een beetje handig bent met computers kom je er wel uit. Tegenwoordig zijn er steeds meer partijen waarbij je zelf simpele websites kunt maken.
Of benader een programmeur in de buurt voor een mooie ruildeal: hij een half jaar lang personal training en jij een eigen website.
Maak foto’s
Zorg er wel voor dat je je eigen promotiemateriaal maakt, want dit komt erg professioneel over. Duik de sportschool in met een fotograaf en laat een paar mooie foto’s maken. Let daarbij op dat je niet alleen maar foto’s maakt van dat jij aan het sporten bent, maar juist wanneer je een (al dan niet fictieve) klant begeleidt.
Flyers en posters
Klassieke promo als flyers en posters werkt nog altijd! Vraag bij de sportschool of je jouw poster mag ophangen en denk na over andere goede locaties om je materiaal neer te leggen.
Zoekmachineoptimalisatie
Naast je eigen netwerk kan je natuurlijk ook nieuwe klanten werven via internet. Het is belangrijk om makkelijk gevonden te worden in Google. Hiervoor moet je je website daarvoor optimaliseren. Dit wordt ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Vooral in de grotere steden kan het handig zijn om hier in te investeren, aangezien hier vaak gezocht wordt op de trefwoorden die naar jouw website moeten leiden. Naast de zoekmachineoptimalisatie is het natuurlijk ook belangrijk om aanwezig te zijn op social-mediakanalen zoals Instagram en Facebook. Dit is een gratis en veelgebruikte manier om jezelf neer te zetten als trainer.
6. Software
Vraag de gemiddelde personal trainer eens wat hij vindt van de administratie en boekhouding. Hij of zij zal je vertellen dat er geen bal aan is. Logisch, want je houdt je liever met andere zaken bezig. Maar hoe voorkom je al die rompslomp? Door de juiste software te gebruiken die alles uit handen neemt. Wij gebruiken zelf Virtuagym. In deze app houd je alles bij: voeding, training, agenda en zelfs de betaling van klanten. Het kost een paar knaken, maar het scheelt je ook heel wat geouwehoer met Excelsheets.
7. Under promise and over deliver
Probeer je klanten net dat beetje extra aandacht te geven. Hoe meer jij voor je klanten over hebt, des te meer resultaat ze halen en ze je aanbevelen bij hun vrienden. Investeer in mensen; dit betaalt zich bijna altijd uit!
Neem bijvoorbeeld eens een gezonde snack voor ze mee. Of trakteer je klanten eens op een gezonde lunch!
8. Werk aan je netwerk
Zonder netwerk ben je nergens. Als je net start, raad ik je aan om je te omringen met professionals in je omgeving. Ga bijvoorbeeld een samenwerking aan met (sport)diëtisten of fysiotherapeuten. Of ga eens langs je huisarts en vraag hem of hij wil samenwerken door mensen door te verwijzen. Wie niet waagt, wie niet wint! Je mag ook vast wel op een paar plekken je folders neerleggen.
9. Kijk af bij succesvolle ondernemers / personal trainers
Het wiel is al uitgevonden. Je kunt uren lang cursussen en marketingopleidingen volgen. Maar het beste is gewoon om succesvolle technieken van andere personal trainers af te kijken. Kijk naar je concurrenten en maak een analyse van hun zwakke en sterke punten. Ga bij jezelf na wat voor jou goed zou werken en pas dit toe.
10. Blijf jezelf ontwikkelen
Naast je netwerk en promotie is het belangrijk om je te blijven verdiepen in de kennis over training, voeding en gezondheid. School jezelf bij door Youtube-filmpjes te kijken over training of voeding. Zelf ben ik fan van de volgende Youtube-kanalen: Kelly Starrett, Strenghtheory, Supertraining06, Bret Contreras en Biolayne.
De laatste optie is om extra certificaten te halen. Zelf heb ik me bijgeschoold door de NASM-opleiding te volgen. Maar dit kan ook door bijvoorbeeld Kettlebell-trainingen, de opleiding functionele houding, CSCS, NSCA PT of door een extra voedingscursus te volgen. Genoeg opties dus!
11. Schrijf een blog (bij ons!)
Probeer jezelf zo veel mogelijk te onderscheiden. Doe iets wat andere trainers niet doen. Maak een video of start een blog met tips die niemand anders geeft. Dit maakt jou uniek en laat je opvallen tussen alle andere personal trainers. Heb je een leuke blog geschreven? Stuur het eens op naar ons (jeroen{at}fit.nl). Wij zijn benieuwd 🙂
Heb jij nog een goede tip voor je collega’s? Deel het hieronder in een reactie!
Geef een antwoord