Deze vraag krijg ik regelmatig: “Werken jullie producten wel? Ik zie helemaal nergens succesfoto’s.”
Klopt, dat heb je goed gezien. Wij hebben sinds een jaar geen before- en afterfoto’s meer in onze marketinguitingen. De keuze om deze foto’s niet meer te plaatsen, heeft ons waarschijnlijk al (tien)duizenden euro’s gekost. Als je een beetje commercieel ingesteld bent, denk je vast: waarom zouden we zo’n bewuste keuze maken?
Inhoudsopgave
Before- en afterfoto’s werken goed
Before- en afterfoto’s werken uitstekend als marketinginstrument om een potentiële klant te overtuigen van het succes van je product of dienst. Ik trap er zelf ook regelmatig in. Ik zie een prachtige transformatie en dan denk ik: dat wil ik ook. Het is instant validatie door een simpele foto. Een foto zegt soms meer dan duizend woorden.
Wat zeggen foto’s nou eigenlijk?
Maar wacht eens even… Wat zegt dit over het proces dat je doorgaat en het resultaat op de lange termijn? Hoe weet je of de klant na een periode niet terugvalt in zijn of haar oude patroon?
Wij zijn gestopt met before- en afterfoto’s omdat deze foto’s geen representatief beeld geven van onze diensten en de wereld er niet beter op wordt.
We focussen ons nu op het proces, oftewel wat doet een klant anders dan voorheen. Waarom lukt het hem of haar nu wel om af te vallen? In het onderstaande voorbeeld zie je de reactie van Sam als ik haar de vraag stel: “Heb je het gevoel dat je nu meer zelfstandig je doelen kunt bereiken?”
Sam: “Dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik een veel voldaner gevoel heb na iedere training en inzicht heb in mijn eigen vooruitgang, wat weer extra motiveert. Ik ben nog lang niet waar ik wil zijn, maar heb nu wel meer tools en vertrouwen om steeds weer een stapje in de goede richting te gaan.”
In het bovenstaande voorbeeld zie je dat we ons richten op de nieuwe vaardigheden die je aanleert en het proces dat je door gaat. Hierbij staat centraal: hoe kun je straks zonder ons verder? We beloven dus helemaal geen quick fix en al helemaal géén concreet resultaat.
De keerzijde van before- en afterfoto’s
Naast dat before- en afterfoto’s een vertekend beeld geven, hebben deze ook een keerzijde. Met zulke foto’s bevestig je namelijk als het ware dat de afterfoto beter is dan de before-foto.
Dit kan (onbedoeld) stigmatisering in hand werken. Je geeft namelijk een signaal af dat succes gerelateerd is aan verloren kilo’s en dat je dit zelf in de hand hebt.
Dit proces van stigmatisering kan er weer zorgen dat het gewicht nog meer bepalend wordt voor de eigenwaarde van een klant. Als diegene na een afslankpoging terugvalt in het oude gedrag, of het lichaam heeft van de beforefoto zie je vaak schuldgevoelens en schaamte, met alle mogelijke negatieve consequenties van dien. Ben je dan niet goed genoeg als je een paar kilo zwaarder bent dan iemand met een super strak lijf? En moet je dan ook een verandering door?
Nee! Het allerbelangrijkste is dat je eerst leert om tevreden te zijn met jezelf. Je bent namelijk veel meer dan je gewicht en je lichaam! Door jezelf te accepteren, vergroot je de kans op succesvolle leefstijlverandering. Wil je hier meer over weten? Lees ook dit artikel over waarom zelfacceptatie zo’n belangrijk aspect is voor een succesvolle leefstijlverandering.
Focus je niet op het streefgewicht
De focus ligt bij het team van FIT.nl niet op het streefgewicht of succesmomenten voor een fotomoment. Veel belangrijk is het proces van gewoonteverandering en gedragsdoelen waarbij je streeft naar een gezondere versie van jezelf.
Kleine stapjes geven een goed gevoel
Je sleutelt als het ware aan jezelf zodat je je beter voelt. Dit proces van kleine stapjes geeft een goed gevoel. Dat je fysieke verschijning dan vaak mee verandert is mooi meegenomen, maar dat mag nooit de basis zijn waar je eigenwaarde op is gebaseerd.
Hoe kies jij een product of dienst?
Met dit alles in het achterhoofd ben ik benieuwd waar jij op let als je een product of dienst aanschaft…
Laten we als voorbeeld nemen de manier waarop je een opleiding kiest. Waar let je dan op? Kies je een studie die je leert om alles letterlijk op te volgen, of een opleiding die je leert kritisch na te denken en inzicht geeft in het proces? Kies je een opleiding die je de tools geeft om zelf verder te kunnen?
Dit geldt ook bij het aanleren van een gezonde leefstijl. Je hebt vaak meerdere (soms wel tientallen) coachingsgesprekken nodig om succesvol je gedrag te veranderen. En zelfs dan lukt het lang niet altijd. Succesvol afvallen en je gedrag veranderen is complex en kost veel tijd. Schrikbarend genoeg lukt het maar maximaal 10-15% van de mensen om af te vallen op de lange termijn. Zelfs onder begeleiding van een coach.
Kijk dus de volgende keer nog eens kritisch naar een succesfoto en denk eens na hoeveel mensen het niet is gelukt. Laat je niet foppen door al die snelle resultaten.
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. Laat het ons weten in de FIT.nl community!
Wil jij eerlijke coaching en 1 op 1 advies van een expert? Bekijk dan onze online coaching mogelijkheden.