Ken je het begrip micromanagen? Oftewel: het focussen op dingen die er eigenlijk niet toe doen.
Vragen zoals: “Kan ik koffie drinken tijdens het vasten?”, “Hoe vaak moet ik eten op een dag, 3 of 6 keer?”. “Kan ik beter 2 of 3 minuten rusten tussen de sets?”
Dagelijks krijg ik deze en vergelijkbare vragen binnen. Wat ik daarbij alsmaar terugzie: nog te veel mensen zijn bezig met details die het verschil niet gaan maken. Ze zien het grote plaatje niet, maar gaan gelijk bovenop de details zitten. Kortom: stop met mierenneuken.
Hoe komt dit?
Twee belangrijke redenen waarom mensen zich toch snel verliezen in details.
Bijna iedereen zoekt naar een magische oplossing voor gezondheidseffecten. Liefst iets dat weinig moeite kost en waarbij je het vooral niet bij jezelf hoeft te zoeken; het zogenaamd externaliseren van de oplossing, oftewel het probleem en dus de oplossing buiten jezelf zoeken. En ik snap dit ook wel. Want als je op zoek moet naar de oorzaak van je ongewenste gedrag, dan kan dit best confronterend zijn. Vaak moet je terug naar de basis:
- structureel voldoende slapen
- gezond en gevarieerd eten
- voldoende bewegen (en / of sporten; mits dit je doel is).
Je ziet in de onderstaande piramide dat de timing van je voeding of supplementen er weinig toe doen als je de basis niet goed voor elkaar hebt. Start dus niet met pillen, poeders of magische diëten als je de basis niet op orde hebt. Richt je op de basis.
Bedrijven spelen in op de eigen verantwoordelijkheid
Veel bedrijven spelen slim in op de zoektocht van de consument naar een makkelijke oplossing. Maar die bestaan helaas niet. Want voor velen zijn de beloftes zoals een sixpack of maatje 36 in korte tijd niet realistisch. Toch heerst het idee dat je alles kunt bereiken als je hard genoeg werkt. Dus faal je, dan zoek je het weer bij jezelf. En dit gebeurt keer op keer met een nieuw product dat dezelfde belofte maakt. Deze cyclus herhaalt zich: een cirkel van valse hoop.
Producten die je vaak terugziet in de industrie zijn fatburners, wonderpillen of hippe diëten die alleen werken op de korte termijn. En dit aanbod versterkt de zoektocht van de consument naar snelle oplossingen. Ik word hier soms wel een beetje verdrietig van. Er zijn zo weinig mensen die verantwoordelijkheid nemen in de sector.
Ben je zoekende als consument? Laat je dan coachen door iemand die daar jaren voor heeft gestudeerd. Dit scheelt je veel onnodige tijd en helpt je veel sneller op weg richting je doel.
Ik ben benieuwd: hoe denk jij over dit onderwerp? Is het lastig om details van het grotere plaatje te scheiden? Laat het weten in de FIT.nl community!
O ja, p.s.: hierbij nog antwoord op de drie vragen: