FIT.nl

Alles over krachttraining, voeding en leefstijl

  • Wetenschappelijk onderbouwd
  • Website van het jaar 2021
  • ★ 32.737 klanten geholpen
Menu
FIT.nl
  • Terug
  • Artikelen
          • Afvallen
          • Cardio
          • Herstel
          • Krachttraining
          • Mindset
          • Professionals
          • Spiermassa
          • Voeding
          • Voedingssupplementen

          Hoe kun je genieten van het kerstdiner zonder aan te komen?

          Hoe vaak moet ik me wegen?

          Afvallen? De 5 beste vetverbranders

          Hoe kan ik buikvet verbranden zonder buikspieroefeningen?

          Hoe nauwkeurig meten sporthorloges je energiegebruik?

          Hoeveel stappen per minuut is optimaal met hardlopen?

          Duursporters bewegen efficiënter door krachttraining

          Krachttraining voor betere hardloopprestaties

          Is een koudwaterbad goed voor je spierherstel?

          Hoe diepe slaap je hersenen schoonmaakt?

          Slaap je beter door een verzwaarde deken?

          Grotere kans op hart- en vaatziekten door een onregelmatig slaappatroon

          Meer spiermassa door te smokkelen met je uitvoering?

          Wat is een goede warming-up?

          Lengthened partials: de oplossing voor meer spiergroei?

          Hoe vaak moet ik van fitnessschema veranderen?

          10 tips om je goede voornemens wél te laten slagen

          Hoe leer je eetgewoontes af?

          Hoe een negatief zelfbeeld je leefstijlverandering kan saboteren?

          8 tips voor meer wilskracht tijdens het afvallen

          Is snel afvallen een risico voor het jojo-effect?

          Waarom bewegen goed kan helpen bij overeten

          Coachen op zelfeffectiviteit: cruciaal voor gewichtsbehoud

          Heb ik aanleg voor overgewicht? Wat is hierover waar?

          Meer spiermassa door meer eiwitten tijdens het afvallen

          Is plantaardig eiwit net zo goed voor spieropbouw?

          Hoe behoud je spiermassa en spierkracht tijdens je vakantie?

          Bestaat er zoiets als spiergeheugen?

          Ouderen hebben meer eiwitten nodig tegen spierafbraak

          Hoeveel eieren mag je eten? Wanneer is het ongezond?

          Is chocolademelk een goede hersteldrank?

          7 tips om gezond te eten naast een druk leven

          5 redenen waarom je geen pre-workout moet kopen

          Sterker door ammonia te snuiven?

          Zijn supplementen gevaarlijk?

          4 redenen waarom je geen fatburners moet kopen

  • Tools
    • Fitnessoefeningen [video]
    • Voedingsschema
    • Fitnessschema
    • Begrippen
  • Podcast
    • Podcast voor consumenten
    • Podcast voor professionals
  • Recepten
    • Alle gezonde recepten
    • Vegetarische recepten
    • Vegan recepten
    • Koolhydraatarme recepten
  • CursusNIEUW
  • Shop ACTIE
  • Over ons
    • Over ons
    • Coaching
    • Vacatures
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
InloggenFIT PRO
Training & voedingsplan

Wat is jouw doel?

strength

Spiermassa

Meer kracht en spieren

slimming

Afslanken

Gewicht verliezen

overall health

Algehele fitheid

Op gewicht blijven

Volgende
etiket
FIT.nl Afvallen 6 sneaky valkuilen in...
Erik Huizenga
Auteur: Erik Huizenga, BSc.Leefstijlcoach
25 feb. 2024 geplaatst
25 feb. 2024 geüpdatet

Afvallen

6 sneaky valkuilen in de supermarkt

Afvallen

In dit artikel vind je 6 tips zodat je minder snel onnodige en ongezonde producten koopt. Lees hier hoe je de verleidingen kunt weerstaan!
Erik Huizenga
Auteur: Erik Huizenga, BSc.Leefstijlcoach

Inhoudsopgave

  • Verleiding 1: reclame
  • Verleiding 2: de illusie wekken dat een product gezond is
  • Verleiding 3: het activeren van ons hamsterbrein
  • Verleiding 4: aantrekkelijke foto’s en benamingen
  • Verleiding 5: overvloed aan keuzes
  • Verleiding 6: De manier waarop producten worden uitgestald
  • Tips
  • Conclusie
Lees meer

Deel dit artikel

facebook whatsapp linklink gekopieërd!

De supermarkt is bij uitstek de omgeving waar de verleidingen ons om de oren vliegen. Met allerlei tricks proberen marketeers je zo te beïnvloeden dat je met een zo vol mogelijk winkelkarretje naar buiten rolt. Om jezelf hier beter tegen te kunnen bewapenen, moet je hier eerst van bewust worden. In dit artikel behandel ik 6 belangrijke strategieën zodat je minder snel onnodige en ongezonde producten koopt. Wees de verleidingen in de supermarkt voor door je hier bewust van te zijn. Goed voor jou en het milieu. 

Inhoudsopgave

  • Verleiding 1: reclame
  • Verleiding 2: de illusie wekken dat een product gezond is
  • Verleiding 3: het activeren van ons hamsterbrein
  • Verleiding 4: aantrekkelijke foto’s en benamingen
  • Verleiding 5: overvloed aan keuzes
  • Verleiding 6: De manier waarop producten worden uitgestald
  • Tips
  • Conclusie

Verleiding 1: reclame

In de supermarkt worden vaak producten afgeprijsd. Door gewone kortingen op de prijs te geven bijvoorbeeld. En de bekende acties als “twee halen één betalen” en “tweede product voor de helft van de prijs”. Deze vormen van korting dienen als prikkel om mensen te beïnvloeden om meer te kopen. Dit hamsteren heeft een keerzijde: mensen eten daardoor uiteindelijk meer. Heb je bijvoorbeeld meerdere flessen frisdrank in huis, dan drink je waarschijnlijk meer dan als je maar één fles in huis hebt. Je bent minder spaarzaam omdat de noodzaak er niet toe is. Dit geldt ook voor wc-papier, en voedingsmiddelen zoals chips.

Is het je daarnaast wel eens opgevallen dat een groot deel van de aanbiedingen snacks betreft? En dat wanneer de kilobakken shoarma in de bonus zijn, de sauzen en pitabroodjes toevallig niet zijn afgeprijsd? Shoarma, pitabroodjes en knoflooksaus worden ook wel complementaire goederen genoemd. Ze vullen elkaar aan en je bent uiteindelijk net zoveel geld uit of zelfs meer. Uiteindelijk geven we door deze vorm van afprijzingen vaak nog meer geld uit en eten we ook meer.

Je ziet dan ook dat groenten veel minder vaak zijn afgeprijs. Opvallend.

Verleiding 2: de illusie wekken dat een product gezond is

Het volgende punt heeft te maken met dat producenten er heel bewust voor kiezen om veel producten gezonder te laten lijken dan dat ze werkelijk zijn. Dit doen ze door een (zogenaamde) gezonde eigenschap duidelijk op de verpakking te zetten.

Framing is de truc om bepaalde eigenschappen van een product extra te benadrukken waardoor het aantrekkelijker lijkt. Bijvoorbeeld door het gebruik van termen als “ambachtelijk bereid” of “vers verpakt”. Klinkt gezond, maar dat betekent het niet per se. Pas ook op bij kreten als “dit product bevat ‘0% vet”; dat betekent vaak dat het behoorlijk veel suiker bevat.

Als je hier niet bewust van bent, dan kan het zijn dat je het product als veel gezonder gaat beoordelen en daardoor waarschijnlijk eerder aanschaft. Veel onderzoeken wijzen daarnaast in de richting dat we geneigd zijn meer te eten van producten waarvan we denken dat het gezond is of gezonder is dan andere vergelijkbare producten [1]. Vandaar dat fastfoodketens hier ook op inspelen door bijvoorbeeld sla tussen een hamburger te doen.

Verleiding 3: het activeren van ons hamsterbrein

Een tweede valkuil waar je je bewust van moet zijn, is dat supermarkten ons hamsterbrein willen activeren door het gebruik van anchoring.

Anchoring valt onder framing en heeft als doel je te doen geloven dat je van een bepaald product vooral veel moet inslaan. Je kunt dan denken aan teksten bij producten als “maximaal vijf stuks per klant”. De truc schuilt hem in het feit dat mensen geneigd zijn meer te kopen van een product als ze denken dat andere mensen ook meer kopen. Kortom, ons referentiekader wordt beïnvloed door hoe wij denken dat anderen zich gedragen. Marketeers spelen hier slim op in.

Verleiding 4: aantrekkelijke foto’s en benamingen

Sinds de vorige eeuw wordt er steeds meer gebruikgemaakt van mooie foto’s en aantrekkelijke teksten op de verpakkingen om de consument nog meer te verleiden. Een frisse appel op de verpakking van een droge appelkoek bijvoorbeeld. “Serveersuggestie” staat er dan in kleine letters onder. Want ons oog wil ook wat. Bij aantrekkelijke teksten kun je denken aan ‘sappige visfilet’. Of een “excellent steenoven pizza”. Ik merk bijvoorbeeld zelf ook dat de excellent pizza er wel heel aanlokkelijk uitziet. En de naam klinkt ook verleidelijk, haast alsof het een luxegoed betreft in plaats van een niet zo gezond lopendebandproduct.

Verleiding 5: overvloed aan keuzes

Veel onderzoeken doen vermoeden dat wij meer consumeren als er meer keuze tot onze beschikking is binnen dezelfde productgroep [1]. Loop maar eens door een supermarkt en kijk alleen al uit hoeveel verschillende soorten jam of pindakaas je kunt kiezen. De verleiding om een nieuwe smaak of een ander merk te proberen, ligt op de loer. Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je het product lekker vindt.

Verleiding 6: De manier waarop producten worden uitgestald

Loop door een willekeurige supermarkt en je ziet dat veel ongezonde producten breed zijn uitgestald, terwijl gezonde producten veel minder aanwezig zijn. Denk je dat je eindelijk de snoepschappen achter je hebt gelaten, duikt er toch nog onverwacht een schap met paaseitjes op. Daarnaast liggen koekjes en snoepjes vaak op de hoogte van het gezichtsveld van kinderen. Met daarbij vaak een foto van een kinderheld, waardoor kinderen er nog meer om gaan zeuren.

En als je zelfcontrole al flink op de proef is gesteld tijdens je route van het fruit naar de zuivelafdeling, dan word je tijdens het wachten bij de kassa nog even extra verleid met lekkernijen en voorverpakte “superfoods”.

Tips

Ik heb hierboven een aantal voorbeelden gegeven van hoe we verleid worden. Om je hier beter tegen te wapenen, is het belangrijk om je bewustwording te vergroten.

Een belangrijke stap hiertoe is om op (zelf)onderzoek uit te gaan. Bekijk de kortingen die je tegenkomt. Merk je bijvoorbeeld dat je hier erg gevoelig voor bent? Maak je je schuldig aan onnodig hamsteren? Bekijk daarnaast kritisch verpakkingen van voor jou verleidelijke producten. Bijvoorbeeld van verschillende zuivelproducten, sapjes en snacks. Bestudeer de etiketten en bekijk goed wat er op staat. Stel jezelf de vraag: wat betekent het nu eigenlijk wat ik lees? En wat haal ik nu eigenlijk in huis met dit product? Meer weten over dit onderwerp? Lees het volgende artikel voor meer tips over het lezen van etiketten.

Bewustwording van gewoontes

Bestudeer daarnaast je gewoontes. Heb je ook een idee hoe het komt dat je bepaalde ongezonde en ook gezonde keuzes maakt? Val je bijvoorbeeld voor het anchoring-effect? Of misschien heeft voeding wel een bepaalde functie voor jou. Denk je bijvoorbeeld “ik heb een reep chocola nodig om me goed te voelen”, of zie je een zak chips eten als een avondje ontspanning. Dit zijn gedachtes die gewoontes zijn geworden. Een logboek helpt je om meer inzicht te krijgen in wat jouw ongezonde en gezonde gewoontes zijn en waarom je bepaalde keuzes maakt.

Strategieën bedenken om beter met verleidingen om te gaan

Verder is het belangrijk om slimme strategieën te bedenken om beter met verleidingen om te gaan. Hieronder enkele voorbeelden.

  1. Bedenk voor het boodschappen doen wat je wilt gaan eten en wat je echt nodig hebt en zet dit op je lijstje. Wijk hier het liefst niet van af.
  2. Koop snacks pas op de dag dat ze nodig hebt, voor een verjaardag bijvoorbeeld. Maar weet dat er ook veel gezonde snacks zijn. En je kunt zelf eenvoudig gezonde snacks maken.
  3. Wees meer bewust van alle verleidingen als je door de supermarkt loopt. En let daarbij op de volgende zaken:
  • Wat kom je allemaal tegen aan prikkels en verleidingen?
  • Welke trucjes herken jij of de verpakkingen?
  • Wat verleidt jou? Hoe ga je hier nu mee om? En werkt het om je er nu bewust van te zijn?
  • Wat zijn jouw gewoontes? En wat denk je bijvoorbeeld als je bepaalde ongezonde keuzes maakt?

Conclusie

We leven in een ongezond en dik makende omgeving waar de supermarkt een centrale rol in speelt. Een belangrijke stap is om bewust te worden voor welke strategieën jij vatbaar bent en hoe je je hier beter tegen kunt wapenen. Ga daarom op onderzoek uit en bedenk strategieën die jou de verleidingen doen weerstaan.

Erik Huizenga
Erik Huizenga, BSc.
Leefstijlcoach
Erik Huizenga is schrijver, coach en gedragsexpert bij FIT.nl. Hij haalt er veel voldoening uit als hij ziet dat mensen echt wat aan zijn tips hebben en vaardigheden opdoen waarmee ze meer grip krijgen op hun leefstijl. Zijn focus ligt hierbij op gewoonteverandering. Erik houdt van wielrennen, hardlopen en fitness. Naast al deze uitsloverij leest hij geregeld een boek of komt hij op een festival met onverwachte danspasjes. 🕺 Opleiding: BSc. Sociologie. Universiteit van Groningen & gecertificeerd Smartsize me-coach. Hij is mede-auteur van het succesvolle boek en stappenplan de FIT Methode & SLANKER. Ervaring: Erik heeft gewerkt als personal trainer en bootcamptrainer. Daarnaast heeft hij jarenlang ervaring in het schrijven van wetenschappelijk onderbouwde artikelen en online en offline coaching. Lees hier meer over de missie van FIT.nl. Lees meer

Referenties

[1]

Poelman, M & Steenhuis (2011). Smartsize me. Een slimme manier om maat te houden. Eerste druk. Scriptum, Schiedam.

Lees meer

Andere artikelen voor jou

  • Nieuwe bereidingswijze halveert calorieën in rijst

    Nieuwe bereidingswijze halveert calorieën in rijst

    Meer informatie
  • De top 5 grootste dikmakers

    De top 5 grootste dikmakers

    Meer informatie
  • Wat zijn gezonde tussendoortjes als ik wil afvallen? 

    Wat zijn gezonde tussendoortjes als ik wil afvallen? 

    Meer informatie
  • Helpt water drinken om af te vallen?

    Helpt water drinken om af te vallen?

    Meer informatie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties zijn niet bedoeld voor persoonlijke vragen, stel deze vragen aan onze deskundigen op het forum.

Contact & adres:

E: team@fit.nl
T: 0502111871

Algemene voorwaarden
Recht op persoonsgegevens
Cookie verklaring
Privacyverklaring

Persoonlijk advies

Heb je een vraag over sport of voeding? Stel dan jouw vraag in de FIT-community. Hier staat ons team van experts klaar om jou te helpen met al je vragen.

Wil je 1 op 1 persoonlijk advies? Dan kun je bij ons terecht voor online coaching. Onze experts staan klaar om je te helpen.

Belangrijk

Deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je te allen tijde aan contact op te nemen met je huisarts (of eventueel specialist).

fitnl-logo
  • FIT-shop
  • Over ons
  • Contact