Inloggen FIT Premium
  • Terug
  • Artikelen
  • Tools
    • Fitnessoefeningen [video]
    • Gratis voedingsschema
    • Fitnessschema
    • Begrippen
  • Podcast
    • Podcast voor consumenten
    • Podcast voor professionals
  • Recepten
    • Alle gezonde recepten
    • Vegetarische recepten
    • Vegan recepten
    • Koolhydraatarme recepten
  • Shop
  • Over ons
    • Over ons
    • Vacatures
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
    • Contact

FIT.nl

Alles over krachttraining, voeding en leefstijl

  • Wetenschappelijk onderbouwd
  • Website van het jaar 2021
  • ★ Trustpilot 9,6 / 10
Menu
FIT.nl
  • Terug
  • Artikelen
          • Afvallen
          • Cardio
          • Herstel
          • Krachttraining
          • Mindset
          • Professionals
          • Spiermassa
          • Voeding
          • Voedingssupplementen

          Hoe kun je genieten van het kerstdiner zonder aan te komen?

          Hoeveel calorieën heb ik nodig per dag?

          Bierbuik: bestaat het en hoe kom je er vanaf?

          Waarom afvallen vaak veel complexer in elkaar zit dan veel diëten ons doen geloven

          7 fitnessoefeningen voor hardlopers

          Hardlopers presteren beter door extra krachttraining

          Intervaltraining: hoe pak je dit het beste aan?

          6 tips voor sporten in de kou

          Hoe lang moet ik rusten tussen de trainingen?

          Is minder lang in bed liggen de oplossing tegen slapeloosheid?

          Vergroot stress de blessurekans?

          Welk tijdstip is het beste voor je training? Ochtend of avond?

          Maakt de volgorde van oefeningen uit voor kracht & spiermassa?

          15 dingen die ik had willen weten toen ik begon met trainen

          Hoe doorbreek je een plateau?

          3 tips hoe je meer vooruitgang boekt in de sportschool

          Hoe stel ik goede en realistische doelen?

          Wanneer fit zijn een obsessie wordt

          Hoe je boodschappenkar je meer doet uitgeven

          Waarom bewegen goed kan helpen bij overeten

          Genieten van versterkte muziek tijdens het sporten

          Waarom bewegen goed kan helpen bij overeten

          Coachen op zelfeffectiviteit: cruciaal voor gewichtsbehoud

          Heb ik aanleg voor overgewicht? Wat is hierover waar?

          Hoe krijg ik meer symmetrie in mijn fysiek?

          Word je net zo gespierd met eigen lichaamsgewicht?

          Hoe snel verlies je spiermassa en spierkracht?

          Is plantaardig eiwit net zo goed voor spieropbouw?

          Hoe nauwkeurig is het bijhouden van je voeding?

          Milieubewust eten? Kies je groente en fruit slim

          5 meest gestelde vragen over koffie

          Is het belangrijk om elektrolyten aan te vullen tijdens de inspanning?

          Kun je creatine en cafeïne combineren?

          Supplementgebruik onder jongeren: wat je moet weten

          5 redenen waarom je geen pre-workout moet kopen

          4 redenen waarom je geen fatburners moet kopen

  • Tools
    • Fitnessoefeningen [video]
    • Gratis voedingsschema
    • Fitnessschema
    • Begrippen
  • Podcast
    • Podcast voor consumenten
    • Podcast voor professionals
  • Recepten
    • Alle gezonde recepten
    • Vegetarische recepten
    • Vegan recepten
    • Koolhydraatarme recepten
  • Shop ACTIE
  • Over ons
    • Over ons
    • Vacatures
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
    • Contact
InloggenFIT Premium
etiket
FIT.nl / Afvallen / 6 sneaky valkuilen in de supermarkt

Afvallen

6 sneaky valkuilen in de supermarkt

Afvallen

In dit artikel vind je 6 tips zodat je minder snel onnodige en ongezonde producten koopt. Lees hier hoe je de verleidingen kunt weerstaan!
Erik Huizenga
Auteur: Erik Huizenga, BSc.Leefstijlcoach
Gepubliceerd: 25 oktober 2019
Laatste update: 31 mei 2022
Leestijd: 6 minuten

Deel nu

twitter facebook whatsapp email

De supermarkt is bij uitstek de omgeving waar de verleidingen ons om de oren vliegen. Met allerlei tricks proberen marketeers je zo te beïnvloeden dat je met een zo vol mogelijk winkelkarretje naar buiten rolt. Om jezelf hier beter tegen te kunnen bewapenen, moet je hier eerst van bewust worden. In dit artikel behandel ik 6 belangrijke strategieën zodat je minder snel onnodige en ongezonde producten koopt. Wees de verleidingen in de supermarkt voor door je hier bewust van te zijn. Goed voor jou en het milieu. 

Inhoudsopgave

  • Verleiding 1: reclame
  • Verleiding 2: de illusie wekken dat een product gezond is
  • Verleiding 3: het activeren van ons hamsterbrein
  • Verleiding 4: aantrekkelijke foto’s en benamingen
  • Verleiding 5: overvloed aan keuzes
  • Verleiding 6: De manier waarop producten worden uitgestald
  • Tips
  • Conclusie

Verleiding 1: reclame

In de supermarkt worden vaak producten afgeprijsd. Door gewone kortingen op de prijs te geven bijvoorbeeld. En de bekende acties als “2 halen 1 betalen” en “tweede product voor de helft van de prijs”. Deze vormen van korting dienen als prikkel om mensen te beïnvloeden om meer te kopen. Dit hamsteren heeft een keerzijde: mensen eten daardoor uiteindelijk meer. Heb je bijvoorbeeld meerdere flessen frisdrank in huis, dan drink je waarschijnlijk meer dan als je maar één fles in huis hebt. Je bent minder spaarzaam omdat de noodzaak er niet toe is. Dit geldt ook voor wc-papier, en voedingsmiddelen zoals chips.

Is het je daarnaast wel eens opgevallen dat een groot deel van de aanbiedingen snacks betreft? En dat wanneer de kilobakken shoarma in de bonus zijn, de sauzen en pitabroodjes toevallig ook zijn afgeprijsd? Shoarma, pitabroodjes en knoflooksaus worden ook wel complementaire goederen genoemd. Ze vullen elkaar aan. Uiteindelijk geven we door deze vorm van afprijzingen vaak nog meer geld uit en eten we ook meer.

Verleiding 2: de illusie wekken dat een product gezond is

Het volgende punt heeft te maken met dat producenten er heel bewust voor kiezen om veel producten gezonder te laten lijken dan dat ze werkelijk zijn. Dit doen ze door een (zogenaamde) gezonde eigenschap duidelijk op de verpakking te zetten.

Framing is de truc om bepaalde eigenschappen van een product extra te benadrukken waardoor het aantrekkelijker lijkt. Bijvoorbeeld door het gebruik van termen als “ambachtelijk bereid” of “vers verpakt”. Klinkt gezond, maar dat betekent het niet per se. Pas ook op bij kreten als “dit product bevat ‘0% vet”; dat betekent vaak dat het behoorlijk veel suiker bevat.

Als je hier niet bewust van bent, dan kan het zijn dat je het product als veel gezonder gaat beoordelen en daardoor waarschijnlijk eerder aanschaft. Veel onderzoeken wijzen daarnaast in de richting dat wij geneigd zijn meer te eten van producten waarvan we denken dat het gezond is of gezonder is dan andere vergelijkbare producten [1]. Vandaar dat fastfoodketens hier ook op inspelen door bijvoorbeeld sla tussen een hamburger te doen.

Verleiding 3: het activeren van ons hamsterbrein

Een tweede valkuil waar je je bewust van moet zijn, is dat supermarkten ons hamsterbrein willen activeren door het gebruik van anchoring.

Anchoring valt onder framing en heeft als doel je te doen geloven dat je van een bepaald product vooral veel moet inslaan. Je kunt dan denken aan teksten bij producten als “maximaal 5 stuks per klant”. De truc schuilt hem in het feit dat mensen geneigd zijn meer te kopen van een product als ze denken dat andere mensen ook meer kopen. Kortom, ons referentiekader wordt beïnvloed door hoe wij denken dat anderen zich gedragen. Marketeers spelen hier slim op in.

Verleiding 4: aantrekkelijke foto’s en benamingen

Sinds de vorige eeuw wordt er steeds meer gebruik gemaakt van mooie foto’s en aantrekkelijke teksten op de verpakkingen om de consument nog meer te verleiden. Een frisse appel op de verpakking van een droge appelkoek bijvoorbeeld. “Serveersuggestie” staat er dan in kleine letters onder. Want ons oog wil ook wat. Bij aantrekkelijke teksten kun je denken aan ‘sappige visfilet’. Of een “excellent steenoven pizza”. Ik merk bijvoorbeeld zelf ook dat de excellent pizza er wel heel aanlokkelijk uitziet. En de naam klinkt ook verleidelijk, haast alsof het een luxegoed betreft in plaats van een niet zo gezond lopendebandproduct.

Verleiding 5: overvloed aan keuzes

Veel onderzoeken doen vermoeden dat wij meer consumeren als er meer keuze tot onze beschikking is binnen dezelfde productgroep [1]. Loop maar eens door een supermarkt en kijk alleen al uit hoeveel verschillende soorten jam of pindakaas je kunt kiezen. De verleiding om een nieuwe smaak of een ander merk te proberen, ligt op de loer. Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je het product lekker vindt.

Verleiding 6: De manier waarop producten worden uitgestald

Loop door een willekeurige supermarkt en je ziet dat veel ongezonde producten breed zijn uitgestald, terwijl gezonde producten veel minder aanwezig zijn. Denk je dat je eindelijk de snoepschappen achter je hebt gelaten, duikt er toch nog onverwacht een schap met paaseitjes op. Daarnaast liggen koekjes en snoepjes vaak op de hoogte van het gezichtsveld van kinderen. Met daarbij vaak een foto van een kinderheld, waardoor kinderen er nog meer om gaan zeuren.

En als je zelfcontrole al flink op de proef is gesteld tijdens je route van het fruit naar de zuivelafdeling, dan word je tijdens het wachten bij de kassa nog even extra verleid met lekkernijen en voorverpakte “superfoods”.

Tips

Ik heb hierboven een aantal voorbeelden gegeven van hoe wij verleid worden. Om je hier beter tegen te wapenen, is het belangrijk om je bewustwording te vergroten.

Een belangrijke stap hiertoe is om op (zelf)onderzoek uit te gaan. Bekijk de kortingen die je tegenkomt. Merk je bijvoorbeeld dat je hier erg gevoelig voor bent? Maak je je schuldig aan onnodig hamsteren? Bekijk daarnaast kritisch verpakkingen van voor jou verleidelijke producten. Bijvoorbeeld van verschillende zuivelproducten, sapjes en snacks. Bestudeer de etiketten en bekijk goed wat er op staat. Stel jezelf de vraag: wat betekent het nou eigenlijk wat ik lees? En wat haal ik nou eigenlijk in huis met dit product? Meer weten over dit onderwerp? Lees het volgende artikel voor meer tips over het lezen van etiketten.

Bewustwording van gewoontes

Bestudeer daarnaast je gewoontes. Heb je ook een idee hoe het komt dat je bepaalde ongezonde en ook gezonde keuzes maakt? Val je bijvoorbeeld voor het anchoring-effect? Of misschien heeft voeding wel een bepaalde functie voor jou. Denk je bijvoorbeeld “ik heb een reep chocola nodig om me goed te voelen”, of zie je een zak chips eten als een avondje ontspanning. Dit zijn gedachtes die gewoontes zijn geworden. Een logboek helpt je om meer inzicht te krijgen in wat jouw ongezonde en gezonde gewoontes zijn en waarom je bepaalde keuzes maakt.

Strategieën bedenken om beter met verleidingen om te gaan

Verder is het belangrijk om slimme strategieën te bedenken om beter met verleidingen om te gaan. Hieronder enkele voorbeelden.

  1. Bedenk voor het boodschappen doen wat je wilt gaan eten en wat je echt nodig hebt en zet dit op je lijstje. Wijk hier het liefst niet van af.
  2. Koop snacks pas op de dag dat ze nodig hebt, voor een verjaardag bijvoorbeeld. Maar weet dat er ook veel gezonde snacks zijn. En je kunt zelf eenvoudig gezonde snacks maken.
  3. Wees meer bewust van alle verleidingen als je door de supermarkt loopt. En let daarbij op de volgende zaken:
  • Wat kom je allemaal tegen aan prikkels en verleidingen?
  • Welke trucjes herken jij of de verpakkingen?
  • Wat verleidt jou? Hoe ga je hier nu mee om? En werkt het om je er nu bewust van te zijn?
  • Wat zijn jouw gewoontes? En wat denk je bijvoorbeeld als je bepaalde ongezonde keuzes maakt?

Conclusie

We leven in een ongezond en dik makende omgeving waar de supermarkt een centrale rol in speelt. Een belangrijke stap is om bewust te worden voor welke strategieën jij vatbaar bent en hoe je je hier beter tegen kunt wapenen. Ga daarom op onderzoek uit en bedenk strategieën die jou de verleidingen doen weerstaan.

Wij zijn benieuwd wat jouw valkuilen zijn en wat bij jou werkt om hier niet in te trappen. Laat op ons forum daarom weten wat jouw ervaringen zijn!

Auteur
Erik Huizenga
Leefstijlcoach
Geschreven door: Erik Huizenga, BSc.
Erik Huizenga is schrijver, coach en gedragsexpert bij FIT.nl. Hij haalt er veel voldoening uit als hij ziet dat mensen echt wat aan zijn tips hebben en vaardigheden opdoen waarmee ze meer grip krijgen op hun leefstijl. Zijn focus ligt hierbij op gewoonteverandering. Erik houdt van wielrennen, hardlopen en fitness. Naast al deze uitsloverij leest hij geregeld een boek of komt hij op een festival met onverwachte danspasjes. 🕺 Opleiding: BSc. Sociologie. Universiteit van Groningen & gecertificeerd Smartsize me-coach. Hij is mede-auteur van het succesvolle boek en stappenplan de FIT Methode & SLANKER. Ervaring: Erik heeft gewerkt als personal trainer en bootcamptrainer. Daarnaast heeft hij jarenlang ervaring in het schrijven van wetenschappelijk onderbouwde artikelen en online en offline coaching. Lees hier meer over de missie van FIT.nl.

Andere artikelen voor jou

  • Wat is een gezond vetpercentage?

    Wat is een gezond vetpercentage?

    Door Jeroen van der Mark
  • Wat is de beste methode om vet te verbranden?

    Wat is de beste methode om vet te verbranden?

    Door Erik Huizenga
  • Waarom het bijhouden van je doelen helpt om af te vallen

    Waarom het bijhouden van je doelen helpt om af te vallen

    Door Erik Huizenga
  • Ben ik te zwaar?

    Ben ik te zwaar?

    Door Jeroen van der Mark

Referenties

[1]

Poelman, M & Steenhuis (2011). Smartsize me. Een slimme manier om maat te houden. Eerste druk. Scriptum, Schiedam.

Contact & adres:

Europaweg 8
9723 AS Groningen
T: 0502111871

Algemene voorwaarden
Recht op persoonsgegevens
Cookie verklaring
Privacyverklaring

Persoonlijk advies

Heb je een vraag over sport of voeding? Stel dan jouw vraag in de FIT-community. Hier staat ons team van experts klaar om jou te helpen met al je vragen.

Wil je 1 op 1 persoonlijk advies? Dan kun je bij ons terecht voor online coaching. Onze experts staan klaar om je te helpen.

Belangrijk

Deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je te allen tijde aan contact op te nemen met je huisarts (of eventueel specialist).

fitnl-logo
  • FIT-shop
  • Over ons
  • Contact