Helaas zien wij dat veel (afslank)coaches zich richten op de verkeerde dingen als ze mensen proberen te helpen om af te vallen. In dit artikel vind je de 5 meest voorkomende fouten bij het coachen van mensen met overgewicht.
Fout 1: Niet goed luisteren naar wat de klant je vertelt
De eerste fout die je als afslankcoach snel maakt is dat je niet goed luistert naar wat iemand je vertelt en daardoor niet goed achterhaalt wat de klant écht nodig heeft.
Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je gelijk oplossingen aandraagt in plaats van eerst helder te maken wat het probleem is. Vaak goedbedoeld, maar lang niet altijd effectief.
Laat een klant daarom eerst uitpraten en vraag door waar nodig. Stel je als een empathische onderzoeker op die het verhaal niet invult voor je cliënt, maar hoogstens aanvult.
Neem bijvoorbeeld een cliënt die vaak snoept. Vraag in dat geval of iemand het probleem eerder heeft meegemaakt en of er momenten zijn dat het wel lukt om bijvoorbeeld niet te snoepen. En wat diegene in die situatie anders doet. In plaats van dat je gelijk aan de klant vertelt dat ze geen snoep in huis moet halen en met andere adviezen op de proppen komt. Misschien doen ze dit namelijk al lang, maar vinden ze het moeilijk om op het werk niet te snoepen.
Meer hierover leren? Luister de podcast over motiverende gespreksvoering.
Fout 2: Te veel aandacht voor voeding in plaats van het veranderen van gedrag
Om af te vallen is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe je gezonder kunt eten. Maar de klant is daar vaak al jaren mee bezig en weet hier waarschijnlijk al veel vanaf.
Ondanks die kennis is het vaak toch niet gelukt om gewicht te verliezen. Dat komt doordat afvallen om veel meer draait dan alleen kennis over voeding. Hoe je je gedrag verandert is minstens zo belangrijk. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan onze FIT cursus over gedragsverandering en coaching.
Fout 3: Geen aandacht voor hoe je een terugval kunt voorkomen
Helaas, maar waar. 80 tot 90 procent van de mensen die is afgevallen valt weer terug of wordt zelfs zwaarder dan voordat ze begonnen met afvallen.
Vanaf het begin dat je iemand coacht zul je dan ook aandacht moeten besteden aan hoe je voorkomt dat de cliënt terugvalt. Dit is vaak niet wat mensen prettig vinden om te horen, maar wel wat ze nodig hebben.
Fout 4: Alleen begeleiding aan het begin van het traject
Aan het begin gaat het vaak van een leien dakje. Na een aantal maanden heeft de klant je pas écht nodig.
De eerste maanden is de begeleiding vaak het meest intensief, terwijl de meeste mensen dan vaak nog wel gemotiveerd zijn. Maar na verloop van tijd wordt het steeds moeilijker om af te vallen en het verloren gewicht vast te houden. De begeleiding en het contact dient dus niet af te zwakken na deze eerste periode. Dit is wat wij ook constant benoemen in onze online coachingstrajecten. Het lastige punt van leefstijlverandering bij afslanken ligt vaak ergens tussen de 2-12 maanden met verschillende moeilijke momenten/terugvallen, zoals je ziet in onderstaande afbeelding. Na een aantal maanden, bij een terugval of lastig momenten, heeft de klant je juist nodig. Aan het begin gaat het vaak makkelijker.
Fout 5: Te veel veel sturen op gewichtsverlies
Ten slotte worstelen veel mensen met overgewicht of obesitas al jaren met hun gewicht. Zij zijn hier vaak ook constant mee bezig en vele pogingen om af te vallen hebben weinig geholpen.
Wanneer je als professional te veel stuurt op gewichtsverlies en afslanken kan dat de obsessie met het gewicht bij je klant alleen nog maar méér versterken.
In plaats daarvan raad ik je aan om samen met de klant veel meer te gaan kijken naar hoe iemand zich fitter en vitaler kan voelen. Focus je op het proces, dan volgt het resultaat.
Niet iedereen is hiervoor opgeleid. Het is dan ook een goede keuze om klanten soms door te sturen naar een (dieet)psycholoog of een vitaliteitscoach wanneer nodig.
Wil je meer weten over het coachen op gedrag & leefstijlverandering? Bekijk dan onze nieuwe cursus over coaching, gespreksvoering en gedragsverandering.