FIT.nl

Alles over krachttraining, voeding en leefstijl

  • Wetenschappelijk onderbouwd
  • Website van het jaar 2021
  • ★ 32.737 klanten geholpen
Menu
FIT.nl
  • Terug
  • Artikelen
          • Afvallen
          • Cardio
          • Herstel
          • Krachttraining
          • Mindset
          • Professionals
          • Spiermassa
          • Voeding
          • Voedingssupplementen

          Hoe kun je genieten van het kerstdiner zonder aan te komen?

          Hoe vaak moet ik me wegen?

          Afvallen? De 5 beste vetverbranders

          Hoe kan ik buikvet verbranden zonder buikspieroefeningen?

          Zone 2-training: hype of écht nuttig

          Hoe nauwkeurig meten sporthorloges je energiegebruik?

          Hoeveel stappen per minuut is optimaal met hardlopen?

          Duursporters bewegen efficiënter door krachttraining

          8 uur slapen is optimaal? Dat is een fabel!

          Is een koudwaterbad goed voor je spierherstel?

          Hoe diepe slaap je hersenen schoonmaakt?

          Slaap je beter door een verzwaarde deken?

          Meer spiermassa door te smokkelen met je uitvoering?

          Wat is een goede warming-up?

          Lengthened partials: de oplossing voor meer spiergroei?

          Hoe vaak moet ik van fitnessschema veranderen?

          10 tips om je goede voornemens wél te laten slagen

          Hoe leer je eetgewoontes af?

          Hoe een negatief zelfbeeld je leefstijlverandering kan saboteren?

          8 tips voor meer wilskracht tijdens het afvallen

          Beginnend voedingscoach? Deze 5 valkuilen verraden het direct

          Is snel afvallen een risico voor het jojo-effect?

          Waarom bewegen goed kan helpen bij overeten

          Coachen op zelfeffectiviteit: cruciaal voor gewichtsbehoud

          Wat is een realistische transformatie in 1, 2 of 3 jaar?

          Meer spiermassa door een extreme bulk?

          Meer spiermassa door meer eiwitten tijdens het afvallen

          Is plantaardig eiwit net zo goed voor spieropbouw?

          Wat is de minimale vetconsumptie om gezond te blijven?

          Waarom is het bijhouden van je calorieën niet nauwkeurig?

          Ouderen hebben meer eiwitten nodig tegen spierafbraak

          Hoeveel eieren mag je eten? Wanneer is het ongezond?

          5 redenen waarom je geen pre-workout moet kopen

          Sterker door ammonia te snuiven?

          Zijn supplementen gevaarlijk?

          4 redenen waarom je geen fatburners moet kopen

  • Tools
    • Fitnessoefeningen [video]
    • Voedingsschema
    • Fitnessschema
    • Begrippen
  • Podcast
    • Podcast voor consumenten
    • Podcast voor professionals
  • Recepten
    • Alle gezonde recepten
    • Vegetarische recepten
    • Vegan recepten
    • Koolhydraatarme recepten
  • CursusNIEUW
  • Shop ACTIE
  • Over ons
    • Over ons
    • Coaching
    • Vacatures
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
InloggenFIT PRO
Training & voedingsplan

Wat is jouw doel?

strength

Spiermassa

Meer kracht en spieren

slimming

Afslanken

Gewicht verliezen

overall health

Algehele fitheid

Op gewicht blijven

Volgende
coach
FIT.nl Professionals Hoe je de motivatie...
Erik Huizenga
Auteur: Erik Huizenga, BSc.Leefstijlcoach
26 jul. 2021 geplaatst
14 dec. 2021 geüpdatet

Professionals

Hoe je de motivatie van je klant verhoogt door de intentie helder te krijgen

Professionals

Merk jij dat klanten vaak hun motivatie verliezen? Een belangrijk model dat je hierbij kan helpen is het ASE-model.
Erik Huizenga
Auteur: Erik Huizenga, BSc.Leefstijlcoach

Inhoudsopgave

  • Waarom gebruiken we het ASE-model?
  • Er zijn drie factoren die de intentie beïnvloeden:
  • Gedrag is complex. Een intentie is niet voldoende.
  • Kanttekening bij dit model
  • Wat is de relevantie van dit model?
Lees meer

Deel dit artikel

facebook whatsapp linklink gekopieërd!

Merk jij dat klanten vaak hun motivatie verliezen tijdens hun verandertraject? Een belangrijke reden hiervoor is dat de klant diens intentie en de mogelijke barrières niet helder genoeg voor ogen heeft die bij gedragsverandering komen kijken.

Met coaching gebruiken wij onder andere het ASE-model om de intentie van de klant helder te krijgen. In dit artikel leg ik je uit hoe je dit model kunt toepassen om meer blijvend succes te realiseren bij je klanten.

Inhoudsopgave

  • Waarom gebruiken we het ASE-model?
  • Er zijn drie factoren die de intentie beïnvloeden:
  • Gedrag is complex. Een intentie is niet voldoende.
  • Kanttekening bij dit model
  • Wat is de relevantie van dit model?

Waarom gebruiken we het ASE-model?

ASE model FIT.nl

Het ASE-model stelt dat ons gedrag bewust tot stand komt via onze intentie (het voornemen om een handeling wel of niet te verrichten). De intentie kan zowel positief als negatief zijn. Zo’n positieve of negatieve intentie kan invloed hebben op of iemand een gedraging wel of niet gaat uitvoeren.

Het ASE-model stelt dus dat het uiteindelijke gedrag van mensen het beste is te voorspellen uit de intentie of men van plan is het gewenste gedrag wel of niet te vertonen. Kortom, de aanname binnen deze theorie is dat door de intentie te beïnvloeden je ook het gedrag kunt veranderen. Op die intentie zijn binnen dit model drie factoren van invloed die het ASE-model haar naam geven: Attitude, Sociale invloed en Eigen effectiviteit.

Het is voor jou als coach goed om te weten wat de houding is van een persoon ten opzichte van bepaald gedrag. De houding, ofwel attitude, beïnvloedt namelijk de intentie (vaak ook onbewust). Is bijvoorbeeld de houding ten opzichte van sporten negatief, dan kan je daar als coach op doorvragen. Waar komt dat door en heeft diegene ook andere ervaringen gehad met sporten? Vraag bijvoorbeeld welke sport of vorm van bewegen als positief werd ervaren.

Er zijn drie factoren die de intentie beïnvloeden:

  • Attitude: dit is je houding ten opzichte van het gedrag. Je drinkt bijvoorbeeld alcohol omdat het ontspant en gezellig is. Of je sport omdat het leuk is.
    Een voorbeeld van hoe wij dit met coaching toepassen: wanneer een klant bepaald gedrag wil veranderen, vragen we altijd door welke voor- en nadelen iemand ervaart bij een bepaalde gedraging.
  • Sociale invloed: dit gaat over sociale normen, maar ook over wat we denken dat we horen te doen en hoe anderen om ons heen zich gedragen. Het is bijvoorbeeld normaal om veel alcohol te drinken in een groep die dat ook doet. En je vindt het raar als je het als enige aanwezige niet doet. Verder kan de sociale omgeving ons steunen (sociale steun) of druk op ons uitvoeren (sociale druk).
    Hoe wij dit met coaching toepassen: het is goed om te weten of er mensen zijn die de klant kunnen steunen en/of de gedragsverandering kunnen dwarsbomen. Met die kennis kan de klant diens sociale omgeving zo inzetten dat de kans groter wordt dat het doel wordt behaald.
  • Eigen effectiviteit: dit gaat over de mate waarin de klant vertrouwen heeft dat het lukt om een bepaalde gedraging succesvol uit te voeren.
    In de praktijk komt het erop neer dat het voor een coach belangrijk is om door te vragen in hoeverre een klant er vertrouwen in heeft dat het doel behaald wordt. Scoort de klant laag op eigen effectiviteit, dan kun je het doel aanpassen en bijvoorbeeld minder groot maken.

Gedrag is complex. Een intentie is niet voldoende.

Als coach herken je dit vast… Wanneer een klant zich heeft voorgenomen om meer te gaan sporten of minder te gaan snoepen kan er nog van alles gebeuren waardoor het uiteindelijk niet lukt. Er zijn soms mogelijke drempels en barrières die de verandering tegenwerken. Ook kan het ontbreken van bepaalde vaardigheden ervoor zorgen dat een gedragsverandering niet wordt doorgezet.

Voorbeelden:

  • Een mogelijke barrière die de voornemens van een klant beïnvloedt is sociale druk. Stel, je klant heeft als doel om niet meer dan 2 glazen wijn te drinken tijdens een verjaardagsfeestje. Bij het tweede glas zeggen vrienden “ach, doe niet zo ongezellig, een extra wijntje kan toch wel?”. Hoe gaat de klant hiermee om?
  • Een belangrijke vaardigheid in zo’n situatie is dat de klant op een vriendelijke manier ‘nee’ kan zeggen en diens grenzen bewaakt. Dit wordt ook wel assertiviteit genoemd.

Wil jij meer grip op je coachingstraject als (toekomstig) professional? Klanten beter kunnen helpen met de juiste coachingtechnieken, modellen en gesprekstechnieken? Wij helpen je graag met onze nieuwe cursus: ‘Hoe help je een klant naar blijvend resultaat?’. Hier vind je meer informatie over de cursus.

Wil je graag persoonlijk contact met ons voor meer informatie over deze cursus? Schrijf je dan hier in.

Let op: elk model heeft zijn beperkingen. Daarom bespreek ik hieronder hoe je het ASE-model in context kunt plaatsen ten opzichte van de klant en andere coachingtheorieën.

Kanttekening bij dit model

Een belangrijke kanttekening die je kunt plaatsen bij dit model is de vraag of we wel altijd vanuit (rationele) logische redenen beslissingen maken [1]. Mensen zijn beperkt rationeel en maken helaas niet altijd logische keuzes. Ook leidt een intentie lang niet altijd tot gedrag. Bijvoorbeeld doordat we terugvallen in gewoontegedrag of het goede voornemen vergeten.

Wat is de relevantie van dit model?

De kracht van dit model is onder andere de nadruk op de sociale omgeving. Hier worden we namelijk sterk door beïnvloed. Het is daarom goed om door te vragen of de klant steun ervaart in diens omgeving. Ook is het relevant om te weten of de klant vertrouwen heeft in het eigen kunnen om een doel te halen (eigen effectiviteit). Merk je dat het vertrouwen laag is, dan kun je doorvragen op wat bijvoorbeeld de obstakels zijn die het vertrouwen in het eigen kunnen belemmeren. Soms kunnen die obstakels ook niet gelijk helder zijn. Iemand kan bijvoorbeeld geen zin hebben in sporten, omdat diegene vroeger een negatieve ervaring heeft meegemaakt met gym of sport, of de overtuiging heeft dat sporten altijd zwaar en oncomfortabel moet zijn. In dat geval kun je samen met de klant de associatie met sporten en bewegen positiever zien te maken.

Verder is het belangrijk om te weten wat de houding is van de klant ten opzichte van het huidige gedrag en het gewenste gedrag. Dit kun je achterhalen via doorvragen op de korte- en langetermijnvoordelen van beide situaties.

Ten slotte kan misinformatie of een gebrek aan kennis ook leefstijlverandering en de motivatie belemmeren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een klant niet afvalt (in kilo’s), terwijl diens middelomtrek wel afneemt. Dit kan de motivatie ondermijnen. Het is daarom belangrijk om de kennis van de klant te toetsen.

Erik Huizenga
Erik Huizenga, BSc.
Leefstijlcoach
Erik Huizenga is schrijver, coach en gedragsexpert bij FIT.nl. Hij haalt er veel voldoening uit als hij ziet dat mensen echt wat aan zijn tips hebben en vaardigheden opdoen waarmee ze meer grip krijgen op hun leefstijl. Zijn focus ligt hierbij op gewoonteverandering. Erik houdt van wielrennen, hardlopen en fitness. Naast al deze uitsloverij leest hij geregeld een boek of komt hij op een festival met onverwachte danspasjes. 🕺 Opleiding: BSc. Sociologie. Universiteit van Groningen & gecertificeerd Smartsize me-coach. Hij is mede-auteur van het succesvolle boek en stappenplan de FIT Methode & SLANKER. Ervaring: Erik heeft gewerkt als personal trainer en bootcamptrainer. Daarnaast heeft hij jarenlang ervaring in het schrijven van wetenschappelijk onderbouwde artikelen en online en offline coaching. Lees hier meer over de missie van FIT.nl. Lees meer

Referenties

[1]

Steenhuis, I., Overtoom, W (2018). Positieve leefstijlcoaching. Wat elke professional moet weten over leefstijl-en gedragsverandering. Uitgeverij SWP Amsterdam.

[2]

Peters, G. J. Y., Kok, G., & Abraham, C. (2008). Social cognitive determinants of ecstasy use to target in evidence‐based interventions: a meta‐analytical review. Addiction, 103(1), 109-118.

[3]

Schüz, B., Brick, C., Wilding, S., & Conner, M. (2020). Socioeconomic status moderates the effects of health cognitions on health behaviors within participants: Two multi behavior studies. Annals of Behavioral Medicine, 54(1), 36-48.

Lees meer

Andere artikelen voor jou

  • 8 fouten die jij niet wil maken als leefstijlprofessional

    8 fouten die jij niet wil maken als leefstijlprofessional

    Meer informatie
  • Hoe maak je een voedingsplan voor je klant?

    Hoe maak je een voedingsplan voor je klant?

    Meer informatie
  • 6 effectieve strategieën om je klant van hardnekkige gewoontes af te helpen

    6 effectieve strategieën om je klant van hardnekkige gewoontes af te helpen

    Meer informatie
  • Hoe help je als coach klanten gemotiveerd te blijven?

    Hoe help je als coach klanten gemotiveerd te blijven?

    Meer informatie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties zijn niet bedoeld voor persoonlijke vragen, stel deze vragen aan onze deskundigen op het forum.

Contact & adres:

E: team@fit.nl
T: 0502111871

Algemene voorwaarden
Recht op persoonsgegevens
Cookie verklaring
Privacyverklaring

Persoonlijk advies

Heb je een vraag over sport of voeding? Stel dan jouw vraag in de FIT-community. Hier staat ons team van experts klaar om jou te helpen met al je vragen.

Wil je 1 op 1 persoonlijk advies? Dan kun je bij ons terecht voor online coaching. Onze experts staan klaar om je te helpen.

Belangrijk

Deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je te allen tijde aan contact op te nemen met je huisarts (of eventueel specialist).

fitnl-logo
  • FIT-shop
  • Over ons
  • Contact