Mensen helpen in de fitnessbranche is doorgaans heel mooi en vooral dankbaar werk. Maar vandaag neem ik je even mee in de dagelijkse frustratie van een coach of diëtist…
Dit soort berichten krijgen wij en duizenden coaches namelijk dagelijks:
“Ah ik heb nog één vraagje. Val ik af als ik volkorenpasta eet? Wat moet ik trouwens als lunch eten om af te vallen? En kun je misschien eens naar mijn voedingspatroon kijken? Ah, even snel? Misschien heb je een paar tips. Thanks!”
Mensen helpen, altijd leuk! Toch?
Deze en vergelijkbare persoonlijke berichtjes krijgen wij en tienduizenden collega’s dagelijks in onze inboxen. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat het heel lastig is om als hulpverlener zulke berichten te ontvangen? Het is ongemakkelijk want het speelt met je geweten.
Aan de ene kant wil je natuurlijk iemand graag helpen, maar aan de andere kant kun je niet iedereen gratis helpen. Dan doe je jezelf tekort, na al je jaren studie en ervaring. Je kunt bovendien niet rondkomen van gratis tips geven – was het maar zo’n feest.
1 tip kan wel toch?
Ik neem je even mee hoe dat bij FIT.nl gaat. Dagelijks krijg ik tientalen berichten via Instagram, zowel via mijn persoonlijke Instagram als die van FIT.nl. We zijn heel dankbaar dat we mensen kunnen helpen via al onze gratis artikelen, video’s en podcasts en we doen dit dan ook met liefde.
Maar 1 op 1 gratis tips via Instagram, Facebook chat en e-mail kan niet. En dat ene vraagje om even je voedingspatroon te scannen met wat tips kost ons toch zo’n 20 minuten. Wil je het goed doen. En dat wil je als professional, geloof me.
Bovendien, als wij dat als coaches zouden doen, blijft er weinig tijd voor de rest van ons (betaalde) werk over. Gemiddeld genomen krijg ik tientallen mails per dag, als ik die allemaal gratis wil beantwoorden ben ik dagelijks 2-3 uur bezig met persoonlijk gratis advies. Jij bent dan wel geholpen, maar wij leveren er op in en gaan op die manier failliet.
Maar je tips op Insta zijn toch ook gratis?
Ik snap het ook wel. Op zich lijkt het heel logisch. Een gratis website, Instagram Q&A’s met tips. Waarom kun je dan niet even even die paar vraagjes extra beantwoorden in je DM?
Dat kan niet. Je moet als coach een grens trekken. Het is namelijk je betaalde werk. Je expertise en passie. Waar je jarenlang voor hebt gestudeerd en ervaring in hebt opgebouwd.
Ga eens na: Je vloer wordt ook niet gratis voor je gelegd of je band wordt ook niet gratis geplakt.
Waarom frustreert mij en collega professionals dit zo? Waarom schrijf ik hier een column over? Nou:
Het is vervelend om geen antwoord te geven
Iemands vraag NIET beantwoorden is onprettig. Realiseer je dat velen het coachingsvak zijn ingestapt omdat ze het leuk vinden om anderen te helpen. Als je werkt in de gezondheidsbranche doe je dit niet primair voor het geld. Anders was je wel in een andere sector begonnen.
Kortom, je drukt met een korte vraag of tip iemand in de hoek met een vraag die speelt met zijn of haar geweten.
Mijn verzoek: sta hier de volgende keer eens bij stil als je een coach, diëtist of fysio benadert. Huur hem of haar gelijk in en ga niet vissen naar gratis tips. Daar krijg je wel een onbeperkt abonnement op zodra je betaalt 😉 Wel zo fair! 💙
Ben je een coach of consument en heb je hier een gedachte over? Deel jouw ideeën in de FIT.nl community in dit topic.