FIT.nl mobile logo
Inloggen FORUM
  • Terug
  • Artikelen
  • Gratis tools
    • Gratis voedingsschema
    • Gratis fitnessschema
    • FIT-podcast
    • Begrippen
  • Recepten
    • Alle gezonde recepten
    • Vegetarische recepten
    • Vegan recepten zoek je hier!
  • Oefeningen
  • Shop
  • Over ons
    • Over ons
    • Vacatures
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
    • Contact

FIT.nl

Alles over fitness, voeding en afvallen

  • 🏆 Website van het jaar 2019
  • ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Trustpilot 9,6 / 10
  • 🔬 Team van coaches en wetenschappers
Menu
FIT.nl
  • Terug
  • Artikelen
          • Afvallen
          • Conditie
          • Herstel
          • Krachttraining
          • Mindset
          • Voeding
          • Voedingssupplementen

          Heb ik aanleg voor overgewicht? Wat is hierover waar?

          Kom je aan van te weinig slaap?

          Bierbuik: bestaat het en hoe kom je er vanaf?

          Feit of fabel: kom je aan van antipsychotica?

          Hardlopers presteren beter door extra krachttraining

          Intervaltraining: hoe pak je dit het beste aan?

          Trainingsmaskers, zin of onzin?

          Cardio: alle belangrijke informatie

          Je slaap meten. Wat heb je er aan?

          Onderzoek: ‘slechte slapers zijn minder aantrekkelijk’

          Hoe kan sporten je slaapkwaliteit beïnvloeden?

          Kun je een slaaptekort inhalen?

          Thuis trainen: 10 tips, video’s en gratis schema

          Hoe snel verlies je spiermassa en spierkracht?

          Hoeveel herhalingen moet ik doen met fitness?

          Hoe pak je de training weer op na een pauze?

          11 tips om je dag positief en energiek te beginnen

          Hoe kleine stapjes tot grote resultaten kunnen leiden

          Waar wordt een sterke eetgewoonte door beïnvloed?

          Hoelang duurt het aanleren van een gewoonte?

          Wat kun je het beste eten als je ziek bent?

          Kurkuma: ultiem gezond?

          Het ketodieet: de sleutel tot vetverlies?

          Zo gezond is quinoa! + onze top 5 recepten

          Betere sportprestaties door exogene ketonen?

          Rode peperextract: het nieuwe wondermiddel voor meer spierkracht?

          Verbetert het supplement beta-alanine je sportprestaties?

          Wat zijn de voor- en nadelen van creatine?

  • Gratis tools
    • Gratis voedingsschema
    • Gratis fitnessschema
    • FIT-podcast
    • Begrippen
  • Recepten
    • Alle gezonde recepten
    • Vegetarische recepten
    • Vegan recepten zoek je hier!
  • Oefeningen
  • Shop ACTIE
  • Over ons
    • Over ons
    • Vacatures
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
    • Contact
InloggenFIT FORUM
kinder-marketing
FIT.nl / Column / Column: kindermarketing is een zorgelijke industrie

Column

Column: kindermarketing is een zorgelijke industrie

Column

Dora, K3, Kabouter Plop, Maya de Bij; stuk voor stuk kinderidolen. Ze worden allemaal gebruikt voor de marketing van voornamelijk ongezonde voedingsmiddelen. Een zorgelijke ontwikkeling?
Auteur: Neeke Smit, BSc.Sportdiëtiste & personal coach
Gepubliceerd: 27 augustus 2018
Laatste update: 27 augustus 2018
Leestijd: 4 minuten

Deel nu

twitter facebook whatsapp email

Dora, K3, Kabouter Plop, Maya de Bij; stuk voor stuk kinderidolen. Maar daarnaast hebben deze kindervrienden iets anders gemeen. Ze worden allemaal gebruikt voor de marketing van voornamelijk ongezonde voedingsmiddelen. Ik vraag mij af: is dit een ontwikkeling waar we ons zorgen over moeten maken?

Inhoudsopgave

  • Veel kinderen zijn (veel) te zwaar
  • Kindermarketing
  • Effecten van kindermarketing
  • Sportmarketing
  • Wat kunnen wij doen?

Veel kinderen zijn (veel) te zwaar

Overgewicht en obesitas komt steeds vaker voor. Niet alleen onder volwassenen, maar ook bij kinderen. In 2017 had 13,5% van de kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 17 jaar overgewicht, waarvan 2,8% obesitas [1]. Niet alleen leven we in een dikmakende omgeving, we worden ook meer dan vroeger verleid om ongezond te eten. Kindermarketing speelt hierin een grote rol.

Kindermarketing

Kindermarketing is reclame en promotie specifiek voor voedingsmiddelen met kinderen als doelgroep [2]. Maar liefst 94% van de kindermarketing is voor ongezonde producten. Ze zijn rijk aan vet, zout en/of suiker. Kindermarketing is overal.

Er zijn 35 verschillende vormen van kindermarketing. Dit gaat verder dan alleen het weergeven van hun idool op de verpakking; denk ook aan het gebruik van producten in series en films, buitenreclames, online reclame via social media of blogs, sponsoring van radio- en tv-programma’s, evenementen, educatief materiaal, schoolontbijt, sportteams of boeken, speelgoed of games [3]. Kortom, veel mogelijkheden. Hierdoor worden kinderen gemiddeld 27 keer per dag blootgesteld aan kindermarketing. Allemaal met 1 doel, zo veel mogelijk geld verdienen [4].

Deze reclames voor voedingsmiddelen proberen een eet- of drinkbehoefte te creëren bij kinderen. Ze stimuleren om tussen maaltijden door te snacken en geven een rooskleurig beeld van de zogenaamde positieve gevolgen van het eten van ongezonde producten [2,3]. Denk bijvoorbeeld aan de jongen die heel sterk werd door het eten van Danoontje. Deze reclames zullen kinderen beïnvloeden om de ouders te vragen bepaalde producten te kopen. Iedereen komt wel eens een jengelend kind in de supermarkt tegen dat niet de snoepjes krijgt waar het om zeurt.

Effecten van kindermarketing

Kindermarketing heeft een direct effect op de kennis, voorkeur en het consumptiepatroon en draagt bij aan ongezonde voedingspatronen, overgewicht en voedingsgerelateerde aandoeningen. Die vrolijke bij op je pak cornflakes is dan ineens niet meer zo onschuldig.

Denk niet dat deze invloed verwaarloosbaar is, deze is namelijk net zo groot als andere omgevingsfactoren zoals ouders en leeftijdsgenoten. Social media speelt hier dan weer handig op in, om producten te promoten via online vrienden.

Vooral kinderen in de leeftijd van 12 tot 14 jaar zijn extra gevoelig voor reclame voor ongezonde producten. Dit komt omdat ze onafhankelijker zijn, meer tv kijken en meer internetten dan jongere kinderen. Daarnaast hebben ze vaker de mogelijkheid om producten uit reclames te kopen. Helaas is de vaardigheid om verleidingen te weerstaan nou juist minder ontwikkeld bij kinderen. Dit ontwikkelt zich namelijk pas tijdens het volwassen worden. Adolescenten kunnen dan misschien begrijpen wat de nadelige effecten op de lange termijn zijn, maar ze zijn nog niet genoeg ontwikkeld om controle uit te oefenen op hun impulsen. Zeker niet als de keuze beïnvloed wordt door emotie of mensen in de directe omgeving. Vooral reclame gericht op emotie doet het goed bij tieners, wat dan ook vaak wordt toegepast [2,3].

Sportmarketing

Behalve de reguliere kindermarketing gebruiken fabrikanten nu ook steeds vaker sportmarketing om hun producten te verkopen. Denk aan het verbinden van de naam van een atleet aan een product, of het sponsoren van sportevenementen.

Hoewel er positieve aandacht wordt besteed aan beweging, heeft het wel een negatieve invloed op de gezondheid door het kiezen van ongezonde voedingsmiddelen en dranken. Niet alleen kinderen trappen hier in. Veel ouders denken dat een product gezonder is als er een beroemde atleet aan is verbonden [2].

Wat kunnen wij doen?

Volwassen kunnen zelf iets tegen de invloed van kindermarketing doen. Zo kan de blootstelling aan reclame op tv en online beperkt worden door de schermtijd te beperken en filters in te stellen. Scholen en kinderopvangcentra zouden een voedingsbeleid moeten hanteren om de ongezonde producten te weren. Daarnaast zouden kinderen mediawijs gemaakt moeten worden, zodat ze leren beter weerstand te bieden. Allemaal tips van het Voedingscentrum [2].

Ik denk echter dat dit niet genoeg is. Als kinderen vooral impulsieve keuzes maken, moeten ze beschermd worden tegen het maken van deze ongezonde keuzes. Daarvoor is de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding in het leven geroepen. Deze zet zich in voor een strenge wet- en regelgeving omtrent kindermarketing. Ik denk dat vooral hun eerste eis, het toepassen van voedingscriteria, kan helpen. Dit houdt in dat er alleen kindermarketing mag worden toegepast op verantwoorde producten. Denk aan de snoeptomaatjes van Fred & Ed.

Ik ben erg benieuwd naar jouw mening over dit onderwerp. Wat merk jij van kindermarketing en wat denken jij wat de oplossing is? Laat het weten in een reactie in de FIT.nl community.

Referenties

[1] RIVM (2017) Volksgezondheidsinfo. Geraadpleegd op 12-7-2018 via https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/cijfers-context/huidige-situatie#node-overgewicht-kinderen
[2] Voedingscentrum (d.o) Kindermarketing. Geraadpleegd op 12-7-2018 via https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kindermarketing.aspx
[3] Alliantie stop kindermarketing (2018) Infographic. Geraadpleegd op 12-7-2018 via https://www.stopkindermarketing.nl/
[4] Signal, L. N., Stanley, J., Smith, M., Barr, M. B., Chambers, T. J., Zhou, J., … & Pearson, A. L. (2017). Children’s everyday exposure to food marketing: an objective analysis using wearable cameras. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1), 137.

Auteur
Sportdiëtiste & personal coach
Geschreven door: Neeke Smit, BSc.
Neeke is (sport)diëtist (officieel geregistreerd in het kwaliteitsregister Paramedici) & gecertificeerd trainer bij FIT.nl. Haar doel is om jou te helpen zo gezond mogelijk te leven. Zonder restricties, zonder onzin en op een leuke manier. Ze is allergisch voor fabeltjes en hypes over voeding en voorziet je graag van de laatste inzichten over een gezonde leefstijl. Neeke besteedt haar vrije tijd het liefst op de kop tijdens paaldansen of yoga. Of tot rust komend in de natuur met een rondje hardlopen of wandelen met haar hond. Waar je haar 's nachts voor wakker mag maken? Pindakaas! ❤️Lees hier meer over de missie van FIT.nl.

Andere artikelen voor jou

  • Column: “Gaat het wel goed met jou?”

    Column: “Gaat het wel goed met jou?”

    Door Redactie FIT.nl
  • Column: word geen granola-trut!

    Column: word geen granola-trut!

    Door Redactie FIT.nl
  • Column: Hoe de huidige tijdsgeest ons steeds oppervlakkiger maakt

    Column: Hoe de huidige tijdsgeest ons steeds oppervlakkiger maakt

    Door Erik Huizenga
  • Column: Coaching voor een paar tientjes per maand?

    Column: Coaching voor een paar tientjes per maand?

    Door Jeroen van der Mark

Contact & adres:

Europaweg 8
9723AS Groningen
T: 0502111871

Algemene voorwaarden
Recht op persoonsgegevens
Cookie verklaring
Privacyverklaring

Persoonlijk advies

Heb je een vraag over sport of voeding? Stel dan jouw vraag in de FIT-community. Hier staat ons team van experts klaar om jou te helpen met al je vragen.

Wil je 1 op 1 persoonlijk advies? Dan kun je bij ons terecht voor online coaching. Onze experts staan klaar om je te helpen.

Belangrijk

Deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je te allen tijde aan contact op te nemen met je huisarts (of eventueel specialist).

fitnl-logo
  • FIT-shop
  • Over ons
  • Contact