Inloggen FIT PRO
  • Terug
  • Artikelen
  • Tools
    • Fitnessoefeningen [video]
    • Gratis voedingsschema
    • Fitnessschema
    • Begrippen
  • Podcast
    • Podcast voor consumenten
    • Podcast voor professionals
  • Recepten
    • Alle gezonde recepten
    • Vegetarische recepten
    • Vegan recepten
    • Koolhydraatarme recepten
  • Shop
  • Over ons
    • Over ons
    • Vacatures
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief

FIT.nl

Alles over krachttraining, voeding en leefstijl

  • Wetenschappelijk onderbouwd
  • Website van het jaar 2021
  • ★ Trustpilot 9,6 / 10
Menu
FIT.nl
  • Terug
  • Artikelen
          • Afvallen
          • Cardio
          • Herstel
          • Krachttraining
          • Mindset
          • Professionals
          • Spiermassa
          • Voeding
          • Voedingssupplementen

          Kun je plaatselijk vet verbranden?

          Wat is de beste methode om vet te verbranden?

          Hoe kun je genieten van het kerstdiner zonder aan te komen?

          Hoeveel calorieën heb ik nodig per dag?

          Krachttraining voor betere hardloopprestaties

          Fit op wintersport: welke oefeningen zijn goed?

          Intervaltraining: hoe pak je dit het beste aan?

          6 tips voor sporten in de kou

          Hoe lang moet ik rusten tussen de trainingen?

          Is minder lang in bed liggen de oplossing tegen slapeloosheid?

          Vergroot stress de blessurekans?

          Welk tijdstip is het beste voor je training? Ochtend of avond?

          Train je met de incline bench press meer de bovenkant borst?

          Onderzoek: hip thrust vs squat voor grotere billen [update]

          Maakt de volgorde van oefeningen uit voor kracht & spiermassa?

          15 dingen die ik had willen weten toen ik begon met trainen

          Hoe stel ik goede en realistische doelen?

          Wanneer fit zijn een obsessie wordt

          Hoe je boodschappenkar je meer doet uitgeven

          Waarom bewegen goed kan helpen bij overeten

          Genieten van versterkte muziek tijdens het sporten

          Waarom bewegen goed kan helpen bij overeten

          Coachen op zelfeffectiviteit: cruciaal voor gewichtsbehoud

          Heb ik aanleg voor overgewicht? Wat is hierover waar?

          Onderzoek: meer kans op de datingmarkt? Overdrijf niet met je spieren!

          Hoe krijg ik meer symmetrie in mijn fysiek?

          Word je net zo gespierd met eigen lichaamsgewicht?

          Hoe snel verlies je spiermassa en spierkracht?

          Kom je sneller aan als je ’s avonds laat eet?

          Onderzoek: maakt de verdeling en timing van eiwitten uit voor je spieren?

          Wat zijn de voor- en nadelen van calorieën tellen?

          Sporten en de ramadan: hoe combineer je dit?

          Wat werkt beter: whey of caseïne voor het slapen gaan?

          Kun je creatine en cafeïne combineren?

          Supplementgebruik onder jongeren: wat je moet weten

          5 redenen waarom je geen pre-workout moet kopen

  • Tools
    • Fitnessoefeningen [video]
    • Gratis voedingsschema
    • Fitnessschema
    • Begrippen
  • Podcast
    • Podcast voor consumenten
    • Podcast voor professionals
  • Recepten
    • Alle gezonde recepten
    • Vegetarische recepten
    • Vegan recepten
    • Koolhydraatarme recepten
  • Shop ACTIE
  • Over ons
    • Over ons
    • Vacatures
    • Adverteren
    • Nieuwsbrief
InloggenFIT PRO
kinder-marketing
FIT.nl Column Column: kindermarketing is een...
Neeke Smit
Auteur: Neeke Smit, BSc.Sportdiëtiste & personal coach
27 aug. 2018 geplaatst
27 mei. 2022 geüpdatet

Column

Column: kindermarketing is een zorgelijke industrie

Column

Kinderidolen zoals Dora worden gebruikt voor de marketing van voornamelijk ongezonde voedingsmiddelen. Zorgelijke kindermarketing?
Neeke Smit
Auteur: Neeke Smit, BSc.Sportdiëtiste & personal coach

Inhoudsopgave

  • Veel kinderen zijn (veel) te zwaar
  • Kindermarketing
  • Effecten van kindermarketing
  • Sportmarketing
  • Wat kunnen wij doen?
Lees meer

Deel dit artikel

facebook whatsapp linklink gekopieërd!

Dora, K3, Kabouter Plop, Maya de Bij; stuk voor stuk kinderidolen. Maar daarnaast hebben deze kindervrienden iets anders gemeen. Ze worden allemaal gebruikt voor de marketing van voornamelijk ongezonde voedingsmiddelen. Ik vraag mij af: is dit een ontwikkeling waar we ons zorgen over moeten maken?

Inhoudsopgave

  • Veel kinderen zijn (veel) te zwaar
  • Kindermarketing
  • Effecten van kindermarketing
  • Sportmarketing
  • Wat kunnen wij doen?

Veel kinderen zijn (veel) te zwaar

Overgewicht en obesitas komt steeds vaker voor. Niet alleen onder volwassenen, maar ook bij kinderen. In 2017 had 13,5% van de kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 17 jaar overgewicht, waarvan 2,8% obesitas [1]. Niet alleen leven we in een dikmakende omgeving, we worden ook meer dan vroeger verleid om ongezond te eten. Kindermarketing speelt hierin een grote rol.

Kindermarketing

Kindermarketing is reclame en promotie specifiek voor voedingsmiddelen met kinderen als doelgroep [2]. Maar liefst 94% van de kindermarketing is voor ongezonde producten. Ze zijn rijk aan vet, zout en/of suiker. Kindermarketing is overal.

Er zijn 35 verschillende vormen van kindermarketing. Dit gaat verder dan alleen het weergeven van hun idool op de verpakking; denk ook aan het gebruik van producten in series en films, buitenreclames, online reclame via social media of blogs, sponsoring van radio- en tv-programma’s, evenementen, educatief materiaal, schoolontbijt, sportteams of boeken, speelgoed of games [3]. Kortom, veel mogelijkheden. Hierdoor worden kinderen gemiddeld 27 keer per dag blootgesteld aan kindermarketing. Allemaal met 1 doel, zo veel mogelijk geld verdienen [4].

Deze reclames voor voedingsmiddelen proberen een eet- of drinkbehoefte te creëren bij kinderen. Ze stimuleren om tussen maaltijden door te snacken en geven een rooskleurig beeld van de zogenaamde positieve gevolgen van het eten van ongezonde producten [2][3]. Denk bijvoorbeeld aan de jongen die heel sterk werd door het eten van Danoontje. Deze reclames zullen kinderen beïnvloeden om de ouders te vragen bepaalde producten te kopen. Iedereen komt wel eens een jengelend kind in de supermarkt tegen dat niet de snoepjes krijgt waar het om zeurt.

Effecten van kindermarketing

Kindermarketing heeft een direct effect op de kennis, voorkeur en het consumptiepatroon en draagt bij aan ongezonde voedingspatronen, overgewicht en voedingsgerelateerde aandoeningen. Die vrolijke bij op je pak cornflakes is dan ineens niet meer zo onschuldig.

Denk niet dat deze invloed verwaarloosbaar is, deze is namelijk net zo groot als andere omgevingsfactoren zoals ouders en leeftijdsgenoten. Social media speelt hier dan weer handig op in, om producten te promoten via online vrienden.

Vooral kinderen in de leeftijd van 12 tot 14 jaar zijn extra gevoelig voor reclame voor ongezonde producten. Dit komt omdat ze onafhankelijker zijn, meer tv kijken en meer internetten dan jongere kinderen. Daarnaast hebben ze vaker de mogelijkheid om producten uit reclames te kopen. Helaas is de vaardigheid om verleidingen te weerstaan nou juist minder ontwikkeld bij kinderen. Dit ontwikkelt zich namelijk pas tijdens het volwassen worden. Adolescenten kunnen dan misschien begrijpen wat de nadelige effecten op de lange termijn zijn, maar ze zijn nog niet genoeg ontwikkeld om controle uit te oefenen op hun impulsen. Zeker niet als de keuze beïnvloed wordt door emotie of mensen in de directe omgeving. Vooral reclame gericht op emotie doet het goed bij tieners, wat dan ook vaak wordt toegepast [2][3].

Sportmarketing

Behalve de reguliere kindermarketing gebruiken fabrikanten nu ook steeds vaker sportmarketing om hun producten te verkopen. Denk aan het verbinden van de naam van een atleet aan een product, of het sponsoren van sportevenementen.

Hoewel er positieve aandacht wordt besteed aan beweging, heeft het wel een negatieve invloed op de gezondheid door het kiezen van ongezonde voedingsmiddelen en dranken. Niet alleen kinderen trappen hier in. Veel ouders denken dat een product gezonder is als er een beroemde atleet aan is verbonden [2].

Wat kunnen wij doen?

Volwassen kunnen zelf iets tegen de invloed van kindermarketing doen. Zo kan de blootstelling aan reclame op tv en online beperkt worden door de schermtijd te beperken en filters in te stellen. Scholen en kinderopvangcentra zouden een voedingsbeleid moeten hanteren om de ongezonde producten te weren. Daarnaast zouden kinderen mediawijs gemaakt moeten worden, zodat ze leren beter weerstand te bieden. Allemaal tips van het Voedingscentrum [2].

Ik denk echter dat dit niet genoeg is. Als kinderen vooral impulsieve keuzes maken, moeten ze beschermd worden tegen het maken van deze ongezonde keuzes. Daarvoor is de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding in het leven geroepen. Deze zet zich in voor een strenge wet- en regelgeving omtrent kindermarketing. Ik denk dat vooral hun eerste eis, het toepassen van voedingscriteria, kan helpen. Dit houdt in dat er alleen kindermarketing mag worden toegepast op verantwoorde producten. Denk aan de snoeptomaatjes van Fred & Ed.

Ik ben erg benieuwd naar jouw mening over dit onderwerp. Wat merk jij van kindermarketing en wat denken jij wat de oplossing is? Laat het weten in een reactie in de FIT.nl community.

Neeke Smit
Neeke Smit, BSc.
Sportdiëtiste & personal coach
Neeke is (sport)diëtist (officieel geregistreerd in het kwaliteitsregister Paramedici) & gecertificeerd trainer bij FIT.nl. Haar doel is om jou te helpen zo gezond mogelijk te leven. Zonder restricties, zonder onzin en op een leuke manier. Ze is allergisch voor fabeltjes en hypes over voeding en voorziet je graag van de laatste inzichten over een gezonde leefstijl. Neeke besteedt haar vrije tijd het liefst op de kop tijdens paaldansen of yoga. Of tot rust komend in de natuur met een rondje hardlopen of wandelen met haar hond. Waar je haar 's nachts voor wakker mag maken? Pindakaas! ❤️Lees hier meer over de missie van FIT.nl. Lees meer

Referenties

[1]

RIVM (2017) Volksgezondheidsinfo. Geraadpleegd op 12-7-2018 via https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/cijfers-context/huidige-situatie#node-overgewicht-kinderen

[2]

Voedingscentrum (d.o) Kindermarketing. Geraadpleegd op 12-7-2018 via https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kindermarketing.aspx

[3]

Alliantie stop kindermarketing (2018) Infographic. Geraadpleegd op 12-7-2018 via https://www.stopkindermarketing.nl/

[4]

Signal, L. N., Stanley, J., Smith, M., Barr, M. B., Chambers, T. J., Zhou, J., … & Pearson, A. L. (2017). Children’s everyday exposure to food marketing: an objective analysis using wearable cameras. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1), 137.

Lees meer

Andere artikelen voor jou

  • Column: geen festival zonder harddrugs

    Column: geen festival zonder harddrugs

    Door Jeroen van der Mark
  • Column: is het diploma van een diëtist nog wat waard?

    Column: is het diploma van een diëtist nog wat waard?

    Door Neeke Smit
  • Column: geen afvallen, maar afslanken!

    Column: geen afvallen, maar afslanken!

    Door Redactie FIT.nl

Contact & adres:

E: team@fit.nl
T: 0502111871

Algemene voorwaarden
Recht op persoonsgegevens
Cookie verklaring
Privacyverklaring

Persoonlijk advies

Heb je een vraag over sport of voeding? Stel dan jouw vraag in de FIT-community. Hier staat ons team van experts klaar om jou te helpen met al je vragen.

Wil je 1 op 1 persoonlijk advies? Dan kun je bij ons terecht voor online coaching. Onze experts staan klaar om je te helpen.

Belangrijk

Deze site geeft geen medisch advies. Wanneer je gezondheidsklachten hebt raden wij je te allen tijde aan contact op te nemen met je huisarts (of eventueel specialist).

fitnl-logo
  • FIT-shop
  • Over ons
  • Contact